Lærke Vildlyng

Lærke Vildlyng

Ph.d. stipendiat, Ph.d.-stipendiat

Medlem af:

    Nuværende forskning

    Mit ph.d-projekt undersøger uddannelsesvejledning i udskolingen på skoler i problematiserede boligområder. 

    Projektet undersøger hvordan sociale kategorier som sted, klasse, race og køn intersekterer i skolens uddannelsesvejledende arbejde og får indflydelse på de positioner, der bliver mulige for eleverne at indtage i skolen og for den fremtid, eleverne kan forestille sig. Gennem en følelsesøkonomisk linse er det projektets formål at få blik for de affekter, der opstår i interaktioner mellem lærere, elever og uddannelsesvejledere og hvordan disse formes i intersektioner, der kan gå på tværs af skole, lokalområde og stat.

    Projektet bygger på etnografisk feltarbejde (observationer og interviews) samt dokumentanalyse af policydokumenter og politiske taler af statsminister Mette Frederiksen.

    Gennem interviews, observationer og tekstanalyse undersøger projektet de velfærdsstatslige rammer for uddannelsesvejledning på skolerne, hvordan det uddannelsesvejledende arbejde tager sig ud i praksis samt elevernes egne visioner og drømme for fremtiden. 

    Projektet trækker bl.a. på queer-, affekt-, og feministisk geografisk teori. Projektet er vejledt af Trine Øland og er desuden en del af forskergruppen Velfærdsarbejdets sociologi og historie.

     

    Forskningsinteresser

    Jeg interesserer mig bl.a. for de opdragende og til tider marginaliserende processer, der indgår som en del af hverdagen i velfærdsinstitutioner. Jeg interesserer mig også for den politiske, samfundsmæssige og historiske kontekst, som velfærdsinstitutioner indgår i – og hvordan denne kontekst spiller ind i praksis.

     

    Undervisning og vejledning

    Jeg har tidligere undervist på modulerne Pædagogikken aktuelt, Pædagogisk sociologi og uddannelsessociologi samt Pædagogisk videnskabsteori og forskningsmetode. Jeg underviser og vejleder desværre ikke i øjeblikket. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil diskutere et projekt eller rådgives om hvem der ville kunne vejlede dig. 

    ID: 226573041