At lære gennem tænkning og erfaring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

I kapitlet viser vi, hvordan relationen mellem læring og tænkning kan beskrives inden for en teoretisk ramme. Hensigten er, at den pædagogiske praktiker som fx læreren, pædagogen, underviseren og opdrageren kan få inspiration til egne overvejelser over, hvordan man kan tilrettelægge sin praksis på en måde, der giver rum for læring igennem tænkning. I kapitlet introduceres der til John Deweys og Jean Piagets forståelser af relationen mellem læring og tænkning, hvorefter de to tilgange benyttes til at reflektere over en konkret undervisningssituation i Natur og Teknologi i en 2. klasse på en dansk folkeskole.
OriginalsprogDansk
TitelDet lærende menneske : At lære på forskellige måder : Seks tilgange til pædagogisk praksis
RedaktørerPeter Brodersen
Antal sider21
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2019
Sider27-47
Artikelnummer1
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-412-7555-0
StatusUdgivet - 2019

ID: 228366589