Lærerens relationskompetence: En empirisk undersøgelse af, hvordan lærerens relationskompetence viser sig i interaktioner med elever og klasser i almenundervisningen i folkeskolen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Dokumenter

  • Louise Klinge
Relationskompetencen viser sig både relationelt, situationelt og individuelt betinget. Den er dialektisk forbundet med lærerens faglige og fag- og almendidaktiske kompetence og bestemmes som en grundkompetence i lærerens grundfaglighed, der er afgørende, hvis læreren skal agere professionelt og lade undervisningen understøtte alle elevers trivsel og faglige udvikling. Samtidig beskrives den som en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse for god undervisning.Til sidst foreslås det, hvordan der på læreruddannelsen kan arbejdes med en professionalisering af det relationelle aspekt af lærerens grundfaglighed.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDet Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Antal sider303
StatusUdgivet - mar. 2016

Note vedr. afhandling

Ph.d. afhandling forsvaret 11. marts 2016

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 159824624