Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- grumloese422
6,14 MB, PDF-dokument
Denne artikel viser, at internationale dagsordner om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens praksis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen & Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus på linje med internationale dagsordner drejer læreres fokus mod en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas & Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, hvor intentionerne er at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Cepra-Striben |
Vol/bind | 27 |
Sider (fra-til) | 28-37 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - mar. 2021 |
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 251177930