Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

Denne artikel viser, at internationale dagsordner om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens praksis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen & Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus på linje med internationale dagsordner drejer læreres fokus mod en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas & Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, hvor intentionerne er at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCepra-Striben
Vol/bind27
Sider (fra-til)28-37
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - mar. 2021

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 251177930