Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

Dette essay fremlægger Thomas D. Fallaces studie af den tidlige progressive pædagogiks intellektuelle historie i USA. Det peger på muligheden for i en dansk professionssammenhæng at genoverveje, hvad referencen til progressivismen og Dewey fører med sig. Essayet viser, at forestillingerne om, at alle mennesker og alle samfund gennemgår en udvikling fra vildskab til civilisation, og at ikke-hvide grupper sidder fast i tidlige udviklingsstadier, trods pluralistiske indslag, på overraskende vis bliver ved med at spøge i progressivismen. De etnocentriske og raciale forestillinger var først operative i bestræbelsen på at optimere skolegangen for især ikke-hvide elever bl.a. i kolonierne. Senere udgår ikke-hvide som eksplicit interesse i progressivismens bestræbelser alt imens den primært indretter sig efter hvide middelklasseelever på privatskoler, men interessen for ikke-hvide dukker dog op senere i historien igen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind17
Udgave nummer32
Sider (fra-til)20-27
Antal sider7
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 24 feb. 2021

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 253278537