4. december 2009

Flotte bevillinger fra FKK til forskere på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling

Ved FKKs (Det Frie Forskningsråd, Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation) efterårsuddeling modtog fem forskere fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling flotte bevillinger.

Kollektive projekter

Nyplatonsk dydsetik
Bevillingsmodtager: Leo Catana, Filosofi
Bevilget beløb: kr 6.222.000
Projektbeskrivelse: Den antikke dydsetik udgjorde grundlaget i etikkens historie gennem hele antikken og op gennem middelalder, renæssance og oplysningstid. Først over de sidste århundreder har nytte og pligtetik udmarginaliseret dydsetikken, men siden 80’erne er den blevet genoptaget af moralfilosoffer, og i dag er den igen blevet en selvstændig og filosofisk levedygtig teori om det gode liv, moralsk karakter og moralsk rigtig handlen. Teorien har vist sig frugtbar inden for områder som børneopdragelse, pædagogik, psykologi og lægevidenskab. Dydsetikken er først og fremmest forbundet med Aristoteles, men nyplatonisten Plotin (205-270 e.v.t.) fremførte en anden udformning med stor indflydelse. Projektet vil udforske og diskutere denne variant og dermed nuancere og problematisere de aristoteliske præmisser i moderne dydsetik.

Postdoc-projekter

Muslim and Arab audiences' responses to new programming at Arab Television
Bevillingsmodtager: Ehab Galal, Film- og Medievidenskab
Bevilget beløb: kr 1.869.000
Projektbeskrivelse: Siden begyndelsen af 90’erne er der sket en eksplosiv vækst i antallet af arabiske satellit-kanaler, der i dag tæller ca. 450. Heriblandt er der ca. 45 såkaldte islamiske satellit-kanaler. Mens der findes en begyndende forskning om disse kanalers indhold og historie, er der stort set ingen viden om seervaner og om hvordan seerne har taget imod, påvirkes af og identificerer sig med disse kanaler. Fra politisk side er der ofte blevet sat lighedstegn mellem islamiske medier og islamiserings- og radikaliseringsprocesser, mens der fra akademisk side har været en tendens til at opfatte de arabiske seere som et monolitisk og passivt publikum. Begge tilgange understreger behovet for en mere nuanceret viden om samspillet mellem islamisk tv og det arabiske publikum.

Concepts in Perception
Bevillingsmodtager: Rasmus Thybo Jensen, Filosofi
Bevilget beløb: kr 1.720.000
Projektbeskrivelse: Der er en lang filosofisk tradition for at definere mennesket som et rationelt dyr. Med den naturvidenskabelige udforskning af menneskets kognitive evner udfordres denne tradition. Dette projekt har til formål at indkredse disse udfordringer og bidrage til vores forståelse af mennesket som et både naturligt og rationelt væsen. Det er grundlæggende for vores opfattelse af hinanden som ansvarlige individer, at vi opfatter hinanden som væsener, der er i stand til at danne overbevisninger ud fra, hvad vi anser som gode grunde. Men samtidig opfatter vi os selv som biologiske væsener med evne til at sanse, og vi kan derfor også have gode grunde til at tro noget netop i kraft af vores sansning.

Ph.d.-projekter

"Deadline hvert femte minut." Forandringer ved webbaseret nyhedsformidling.
Bevillingsmodtager: Aske Søndergaard Kammer, Film- og Medievidenskab
Bevilget beløb: kr 1.916.000
Projektbeskrivelse: Projektet er en undersøgelse af, hvordan nyhedsgenren kommer anderledes til udtryk i sin web-baserede form end i traditionelle nyhedsmedier, og har som hypotese, at web-mediets forskellige egenskaber er medvirkende til blandt andet at medføre en anderledes tidslig forankring af nyhedsgenren og en anderledes konfiguration af netavisen.

’At komme fra landet’ – en uddannelsessociologisk undersøgelse af et lokalsamfunds betydning for unges uddannelsesstrategier samt deres migrations- og mobilitetsmuligheder.
Bevillingsmodtager: Sune Jon Hansen, Pædagogik
Bevilget beløb: kr 1.988.000
Projektbeskrivelse: Projektet undersøger hvordan unge mellem 14 og 18 år håndterer at investere i uddannelse i et lokalsamfund under forandring. Med afsæt i bevægelser indenfor den danske velfærdsstat, uddannelsessystemet og ændringer af nationale og lokale erhvervsstrukturer, beskæftiger projektet sig med arv, erhverv og uddannelse, og hvordan det gør og gøres til en forskel ’at komme fra landet’. Konkret er der tale om et casestudie af et afgrænset ruralt lokalsamfund, som stiller skarpt på hvordan rekrutteringen til ungdomsuddannelser også har at gøre med hvor man kommer fra.