4. juli 2016

5,6 millioner til forskningsprojektet ”Intentions, Selection and Agency”

Thor Grünbaum er forskningsleder på projektet

Forskningsprojektet ”Intentions, Selection and Agency” har fået en bevilling på 5,6 millioner fra Det Frie Forskningsråd. Projektet, der omhandler det at huske beslutninger, er et samarbejde mellem Institut for Medier, Erkendelse og Formidling og Institut for Psykologi på Københavns Universitet mellem forskerne Thor Grünbaum, lektor og viceinstitutleder på MEF og Søren Kyllingsbæk, institutleder og professor på Psykologi. Thor Grünbaum er hovedansøger og forskningsleder på projektet.

Hvordan husker man sine beslutninger?

Forskningsprojektet undersøger, hvordan man husker, hvad man har besluttet sig for. ”Eksempler på beslutninger er, hvis jeg beslutter mig for at tage toget til Århus mandag morgen eller ringe til min søster i aften. Jeg tager i løbet af dagen mange beslutninger om, hvad jeg skal gøre på et senere tidspunkt.” siger Grünbaum. Når tidspunktet kommer for at udføre beslutningerne, skal man huske dem igen. Projektet handler om hvordan beslutninger er til stede over tid i hukommelsen og genkaldes på et senere tidspunkt.

Ved hjælp af filosofisk analyse og eksperimental-psykologisk metode vil Grünbaum og Kyllingsbæk med projektet ”Intentions, Selection and Agency” forsøge at besvare spørgsmål som ”Hvad vil det sige at huske, hvad man har besluttet sig for at gøre?” og ”Hvilke beslutnings- og hukommelsesmekanismer muliggør personers kontrol af deres handlinger?”.

De mange beslutninger

Ifølge Grünbaum har netop dette område fået forbavsende lidt opmærksomhed både i filosofien og psykologien, til trods for at fænomenet er vigtigt for en række forskellige modeller i begge fag samt i vores hverdag. Evnen til at huske beslutninger rører ved spørgsmål som psykologisk kontinuitet, som er vigtig i relation til personlig identitet, samt prospektiv hukommelse, der omhandler evnen til at huske og genkalde sig beslutninger, for senere at kunne udføre disse.

I spørgsmålet om prospektiv hukommelse er man konfronteret med det problem, at der er utallige beslutninger repræsenteret i hukommelsen. Det interessante for projektet ”Intentions, Selection and Agency” er derfor, hvordan det mentale system kan lokalisere de rigtige beslutninger på de rigtige tidspunkter, således at man kan huske og udføre sine beslutninger. Projektet rører derfor også ved spørgsmål om, hvad det vil sige at være et handlende menneske, der kan udføre langtidsplaner.
Derved berører Grünbaum og Kyllingsbæk også centrale temaer i debatten om fri vilje.

5,6 millioner fra DFF

Thor Grünbaum og Søren Kyllingsbæk er nu blevet bevilget 5.6 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd (DFF). Pengene skal bruges på en vifte af forskningsaktiviteter, samt ansættelse af to ph.d.-studerende fra henholdsvis psykologi og filosofi. En ph.d.-stilling er allerede besat af Franziska Traub indenfor eksperimentel psykologi, mens den ph.d.-studerende i filosofi stadig mangler at blive ansat.

Højkvalitetsforskning

Projektet ”Intentions, Selection and Agency” blev bedømt af et internationalt ekspertpanel med den højeste score både til projekt og ansøgerteam. Som konklusion på bedømmelsen skriver DFFs panel (frit oversat): ”Dette er en exceptionel stærk ansøgning. Den tilbyder en detaljeret beskrivelse af markante og lovende mål og involverer en eksemplarisk plan for at bringe forskning i filosofi og psykologi sammen på måder, der er gensidigt belysende.
Projektet lover at tilvejebringe ny banebrydende viden, som vil have betydelige konsekvenser for vores forståelse af menneskelig handling, med en række frugtbare filosofiske og psykologiske følgevirkninger”.

Det fremgår med andre ord tydeligt, at Grünbaums projekt vil belyse nye sider af menneskelig handlingsevne med vigtige konsekvenser for både filosofi og psykologi. DFFs bevilling på 5,6 millioner kan nu kickstarte projektet.