21. december 2014

Ny Mediestøttelov Udfordrer Mediehusene

Det Humanistiske Fakultets hjemmeside bragte for nyligt en artikel, der diskuterer den nye, såkaldt "platformsneutrale" mediestøttelovs betydning for de store danske mediehuses fremtid.

Trods velfungerende betalingsmure og abonementløsninger på hjemmesiderne er mediehusene stadig i høj grad afhængige af mediestøtten.

"Den seneste mediestøttelov viser, at der nu er sat gang i en udvikling, hvor journalistiske medarbejdere og journalistisk indhold i fremtiden vil blive de afgørende parametre, der afgør, om et medie er værdig til støtte" udtaler professor Stig Hjarvard i artiklen på Det Humanistiske Fakultets hjemmeside. Tidligere spillede mediets form og oplagstal en større rolle i mediestøtten, hvilket var en fordel for mediehusene.

Stig Hjarvard har sammen med adjunkt fra Syddansk Universitet, Aske Kammer, udgivet en artikel, der undersøger udviklingen og konsekvenserne af den nye medielov.

Stig Hjarvard og Aske Kammers artikel "Online news: between private enterprise and public subsidy" kan læses ved at klikke på dette link

Læs også den oprindelige artikel på Det Humanistiske Fakultets hjemmeside ved at klikke HER