21. februar 2013

Ny udgivelse af Karen Borgnakke

Etnografiske metoder i uddannelsesforskningen – mellem klassiske traditioner og senmoderne udfordringer af  Karen Borgnakke

Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ISBN: 978-87-89269-52-8

Bogen henvender sig til forskerkolleger og studerende, der udvikler praksisorienterede projekter og derfor skal reflektere og ajourføre de etnografiske inspirationer i uddannelsesforskningen.

Bogens artikler er skrevet til forskningsprogrammer og projekter gennemført i perioden 1990 - 2010 og er i levende dialog med den pædagogiske feltforskning og tidens etnografiske mærkesager.

Artiklen Etnografiske studier i pædagogik og læring - senmoderne udfordringer sætter fokus på det brede metodespektrum og på forholdet mellem de klassiske metoder, især det langvarige feltarbejde og det intensive casestudium. Risiko for at overse hvad vi i Skandinavien kender som kritisk klasserumsforskning er anledningen til det nyskrevne kapitel:  Klasserumsforskning en moderne klassiker i pædagogisk forskning - Noter om klasserumsforskningstraditioner og forarbejder til en oversigt. Artiklen Pædagogisk feltforskning- Fra vision - over ideerne - til praksis  genopliver evalueringsforskningen og er egnet til refleksion og dagsaktuelle referencer fx til følgeforskning af regeringens seneste udspil, kaldet Ny Nordisk Skole.

De etnografiske studier og evalueringsforskningens fælles perspektiv er kritisk konstruktivitet, der lægger op til et samspil mellem universiteternes videnproduktion og den professionelle erfaringsformidling. Som det diskuteres i bogens sidste artikel  Professionsorienteret forskning: hvad er opgaven, krumtappen og den videnskabelige basis?  skaber dette samspil rammen om de seneste udfordringer til de etnografiske studier som en del af den praksis- og professionsorienterede forskning.

Bogen kan downloades her.

Karen Borgnakke, professor, dr.pæd. Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet. www.mef.ku.dk

Kontakt:  karenb@hum.ku.dk