11. september 2015

Center for Information og Boblestudier vokser og er klar til åbningen i december

I marts i år bevilgede Carlsbergfondet Professor Vincent F. Hendricks 14,5 mio. kroner til Center for Information og Boblestudier (CIBS). De sidste par måneder er centeret så småt vokset i størrelse og er ved at være klar til åbningen 1. december, 2015.

Text in English

Normalt forbinder man bobler i videnskab med finansverdenen, men Hendricks og hans ansatte vil bruge boble-skabelonen og benytte den til at belyse andre aspekter af samfundet. ”Du investerer hver dag. For eksempel investerer du din mening på sociale medier i form af forskellige indlæg eller ’likes’. Vi investerer i politiske programmer, religiøse vers eller social kapital hver dag. Du kan overophede finansielle aktiver, men du kan også overophede politiske aktiver, religiøse aktiver eller andre former for aktiver, som dermed kan skabe politiske-, sociale-, menings- eller videnskabsbobler.” forklarer Hendricks.

Center for Information og Boblestudier (CIBS) vil se på den matematiske struktur bag disse boblefænomener og forsøge at besvare spørgsmål som: hvad gør man med boblerne, når de er eksisterende? Kan man gribe ind? Findes der godartede eller ondartede bobler, eller er alle bobler ondartede, men nogle harmløse? CIBS, der vil være en del af Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Det Humanistiske Fakultet, vil derfor være et interdisciplinært center med fokus på både matematik, økonomi og logik og filosofi, informationsteori, socialpsykologi og adfærdsstudier.

Et center i udvikling

Professor Vincent F. Hendricks

For få måneder siden påbegyndte Hendricks den første bunke ansættelser bestående af to postdocs og to ph.d.’ere. Bevillingen fra Carlsbergfondet dækker endnu to postdocs og to ph.d.’ere, som CIBS planlægger at ansætte inden for de næste to år. Ifølge Hendricks er dette dog kun den fundamentale forskningsdel af projektet. ”Der er en mere anvendt og praktisk del af projektet, der har at gøre med videnskabsbobler på den ene hånd, og hvordan du griber ind i bobler indenfor emner som offentlig mening, helbredsspørgsmål og helbred, velstand og lykke på den anden hånd.” Hendricks håber på at modtage støtte til disse to grene af projektet fra andre privatejede fonde, som allerede har udvist interesse for det nye center. ”Så hvis alt går godt, kan vi om et par år, måske tre, tale om et center med cirka 25-30 ansatte” bekendtgør Professor Vincent F. Hendricks.

Fremtiden for CIBS

Den indledende bevilling fra Carlsbergfondet varer fem år, men Hendricks er ikke i tvivl om at centeret fortsat vil vokse og udvikles: ”Vi håber på at tiltrække midler i et godt stykke tid ud i fremtiden, og planen er selvfølgelig også at vi vil blive en integreret del af fakultetet i fremtiden.”

Hendricks fremhæver også vigtigheden af de studerende, som han også planlægger skal spille en stor rolle i centerets fremtid. Flere studerende har allerede meldt sig som frivillige hos CIBS, og Hendricks antyder, at universitetskurser også kunne blive en del af centerets fremtid: ”Med tiden vil vi se, om vi kan få lov til at undervise. Forskningen vil være integreret i flere aspekter af universitetet, og dette vil også gøre sig gældende på uddannelsesplanet.”

Center for Information og Boblestudier er en del af Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet. CIBS åbner officielt den 1. december, 2015.

Læs mere om CIBS på deres hjemmeside og facebook