2. marts 2015

CIBS - nyt center om information og bobledannelse

Carlsbergfondet finansierer nyt center om informationsbobler

Carlsbergfondet har bevilget MEF-professor Vincent F. Hendricks 14,4 millioner kroner til at etablere Center for Information og Boblestudier (CIBS).

- Vi forbinder typisk bobler med situationer i den finansielle verden, hvor aktiver handles til priser, der langt overstiger deres værdi. Men det er ikke kun aktier og obligationer, der kan overophedes – det kan alt fra meninger på nettet til social anerkendelse også. Derfor kan man med rette tale om meningsbobler, politiske bobler, religionsbobler, anerkendelsesbobler, mobningsbobler, videnskabsbobler mm., forklarer professor i formel filosofi Vincent F. Hendricks, der skal lede Center for Information og Boblestudier (CIBS).

Professor Vincent F. Hendricks
Foto: Agnete Schlichtkrull

Centret skal, forklarer han, afdække strukturen og dynamikken i bobledannelse på tværs af discipliner, domæner, og institutioner. Studierne i bobledannelser har som formål at formulere interventionsstrategier for såvel ondartede bobler som eksempelvis ubegrundede Twitterstorme til stimuleringen af godartede bobler, der kan promovere alt fra interkulturel forståelse til folkesundhed.

CIBS forener således filosofi, økonomi, matematik, logik, informationsteori, socialpsykologi og adfærdsstudier.

Interdisciplinær grundforskning med anvendelsesperspektiv

- Aktiviteterne i CIBS er baseret på original, nytænkende interdisciplinær grundforskning. Forskningsaktiviteterne har direkte anvendelsesperspektiver, og centeret er dermed et glimrende eksempel på Scientific Social Responsibility. Vincent F. Hendricks unikke baggrund gør ham til en fremragende centerleder for CIBS, udtaler Carlsbergfondets bestyrelsesformand Flemming Besenbacher.

Ulf Hedeftoft, dekan ved Det Humanistiske Fakultet, KU, udtaler:

- Det er meget glædeligt, at Carlsbergfondet har valgt at støtte dette nytænkende og relevante tværdisciplinære projekt med en så markant og langsigtet bevilling. Det Humanistiske Fakultet ønsker professor Vincent Hendricks stort tillykke med en fremragende forskningsidé og et eksemplarisk forarbejde.

Center for Information og Boblestudier får til huse på det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet, og bevillingen løber i første omgang i en 5-årig periode.

Professor Vincent F. Hendricks
Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Mail: vincent@hum.ku.dk

Professor Flemming Besenbacher,