7. februar 2017

'Gamle pædagoger'

Karen Borgnakke  bidrager til en radioudsendelse i Den2radio med diskussion og analyse af pædagogikkens aktuelle problemstillinger. Udsendelsen kan høres her

Det danske uddannelsessystem har undergået meget store forandringer i de senere år. Det samme gælder det liv som børn og unge lever. Børnehaver og skoler har overtaget en stor del af ansvaret for deres liv, mens familierne er blevet trængt i baggrunden. Samtidig er politikere ivrige efter at regulere hverdagslivet i institutionerne og kontrollere det stof som pædagoger og lærere skal arbejde med. Det fører som regel ikke til de forventede resultater, og derfor bør lærerne kæmpe for at genvinde kontrollen over undervisningen. Det siger Karen Borgnakke, der er professor i pædagogik ved Københavns Universitet i en samtale med Egon Clausen.