5. februar 2015

Vincent Hendricks Vært for nyt TV-Program

#nethaderne - nyt program på TV3 med professor i Filosofi, Vincent Hendricks, som vært. Premiere TV3, onsdag d. 4. marts, 2015

Politikere og kendte danskere udsættes dagligt for hadefulde kommentarer og trusler på nettet. Både på hjemmesider i forums og på de sociale medier. De såkaldte nethadere har tilsyneladende ingen grænser for, hvor langt de vil gå, når de truer og chikanerer.

I Nethaderne møder vi ofrene som eksempelvis politikeren Zenia Stampe, der oplevede grov chikane og nethad, da hendes for tidligt fødte barn døde. Hun måtte finde sig i kommentarer som ”nu kan du mærke, hvordan det er at være flygtning”, og ”det er straffen for at føre din venlige flygtningepolitik”.

Chikanen fik stor personlig indflydelse på Zenia Stampe, ligesom den gjorde for Suzanne Bjerrehuus, da en mand skrev, at han håbede, at hun ville dø af den kræftsygdom, hun var ramt af.

Men det er ikke kun kendte danskere, der rammes af nethad. Vi møder også helt almindelige mennesker, der trues på livet og dagligt udsættes for chikane på nettet. Nye undersøgelser viser, at hver tiende dansker udsættes for ringeagtsytringer eller direkte trusler på nettet

Gerningsmændene er ofte anonyme og gemmer sig bag falske navne på nettet. Men i Nethaderne opsøger vi dem og spørger, hvorfor de gør, som de gør.

Værten

Vincent Hendricks er professor i formel filosofi ved Københavnsk Universitet, og han har skrevet og udgivet adskillige bøger om blandt andet kommunikation. Vincent har stor erfaring som tv-vært, hvor han ofte optræder i programmer, der sætter fokus på folks adfærd. Han er ofte brugt som ekspert i medierne i forbindelse med temaet nethad. Hans egen mål med programmet er at opnå en form for forståelse for, hvad det er, der får folk til at chikanere og true på nettet.