12. december 2016

Maja Horst udtaler sig til Jyllands-Posten, om videnskabelig forskning i de danske medier.

Professor og institutleder ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling Maja Horst udtaler sig i Jyllands-Postens sektion Viden, om de danske mediers dækning af forskning.

Dette sker på baggrund af en nyt studie, foretaget af videnskab.dk,  der viser at danske medier generelt giver god plads til dækning af forskningsrelaterede nyheder i mediebilledet.

Undersøgelsen er foretaget af lektor i videnskabsstudier Kristian Hvidtfelt Nielsen og Gunver Lystbæk Vestergaard, begge ved Aarhus Universitet. De håber, at den vil bidrage til debatten om dækningen af videnskab og forskning i de danske medier.

”Det er vigtigt at afdække, hvor meget videnskab der indgår i medierne, fordi forskningen er det område, hvor man beskæftiger sig med sandt og forkert. Derfor er det selvfølgelig en meget vigtig funktion i et moderne demokrati”, udtaler Maja horst.

Hun kommenterer yderligere på undersøgelsens fund:

”Når jeg ser på resultaterne, synes jeg, de trykte medier i Danmark følger ret godt med, men digitale medier som DR og TV2 kunne sagtens bruge mere energi på det område. Samtidig synes jeg, den del af den danske videnskabsjournalistisk, der er baseret på nye forskningsresultater, er præget af skabeloner"

Læs den fulde artikel her.