7. september 2016

MEF forsker Sune Holm i stort interview om syntesebiologi i Ingeniøren

Lektor på institut for Medier, Erkendelse og Formidling Sune Holm har fungeret som rådgiver for Det Etiske Råd i en rapport om syntesebiologi.
I den forbindelse er han blevet interviewet i  Ingeniøren om de moralske problemstillinger. Sune Holm mener at teknologien rummer et potentiale men også  at udviklingen kræver omtanke. Han nævner bl.a. bioterror i form af muligheden for at skabe nye og gamle vira i laboratoriet.

»Det fylder en del i debatten, at hvis vi får så forfinede teknikker til at lave om på naturen med, så vil det også være nemmere for andre at lave nogle dumme ting,«
»På den anden side er der de gode ting, som vi kan blive bedre til at lave. Eksempelvis er det nu lykkedes syntesebiologer på Københavns Universitet at få alger til at producere værdifulde og svært tilgængelige stoffer, der kan bruges til kræftbehandling,«

Find hele interviewet her