29. august 2014

Ny bog om professionslæring og vekselvirkninger mellem teori og klinisk praksis i sygeplejerskeuddannelsen redigeret af Karen Borgnakke

Bogen fokuserer på et udviklingsarbejde gennemført i fuld skala sammen med en klasse, dens undervisere og vejledere på sygeplejerskeuddannelsen i perioden 2009 til 2013. Professionsorienteret erfaringspædagogik og et princip om ’klinik før teori’ var styrende for forløbet og analyseres fra den første modulstart til de afsluttende bachelorprojekter.

I bogen udfordres uddannelsesprojektets intentioner og principper af spørgsmålet om projektet tegner konturerne af et styrket professionspædagogisk paradigme. Projektets evalueringsrapporter sammenfattes i relation til: undervisningsplanlægning og underviserroller, studerendes egenaktivitet, læringsudbytte og samarbejdet mellem kliniske undervisningssteder og sygeplejerskeuddannelsen. Erfaringer fra projektets opstart, sammenhæng mellem klinik og teori samt kontekstens betydning for de studerendes læringsudbytte analyseres. I bogens afslutningskapitler flyttes perspektivet til de studenterstyrede aktiviteter med fokus på afslutningen og bachelorprojekterne.

Bogen følger uddannelsesprojektets udfordringer, der knytter sig til vekselvirkninger mellem uddannelsesstedernes skolastik og praktik.
Set i det perspektiv handler bogen om professionslæringens grundkomponenter og om at udvikle platformen for en bæredygtig professionspædagogik.

Vekselvirkninger og samspil - mellem teoretiske og kliniske studier i sygeplejerskeuddannelsen. Borgnakke, K. (red.) ViaSystime, 2014, 230 sider.
ISBN 978-87-93114-33-3