3. oktober 2017

Lektor Casper Tyberg tilrettelægger hovedserie på stumfilmfestival i Pordenone i Norditalien

Stumfilmfestivalen i Pordenone i Norditalien afholdes i år for 36. gang fra 30. september til 7. oktober. En af hovedserierne hedder “Den svenske udfordring” og viser hvordan den svenske stumfilm i årene efter 1917 blev både inspirationskilde og udfordring for de andre nordiske landes filmproduktion.

Serien er tilrettelagt af lektor Casper Tybjerg sammen med Magnus Rosborn fra Det Svenske Filminstitut. I 2018 skal serien vises på Scandinavia House i New York, men allerede 12. november 2017 viser Cinemateket i København en af seriens film: Thora van Deken (1920), instrueret af John Brunius, er en fremragende filmatisering af Henrik Pontoppidans kortroman Lille Rødhætte, som Det Svenske Filminstitut lige har lavet en ny digital restaurering af.

I sammenhæng med serien har Casper Tybjerg redigeret et særnummer af Kosmorama, Det Danske Filminstituts videnskabelige online-tidskrift.

Se Pordenone-festivalens program

Se særnummeret af Kosmorama