15. december 2009

Stor bevilling til nyt forskningsprojekt om etnisk diversitet og sammenhængskraft

Det Strategiske Forskningsråd har bevilget 17 mio. kr. til forskningsprojektet ”Social Cohesion and Ethnic Diversity: National Values, Local Implications” (SOCED). Projektet er tvær-disciplinært og ledes af Garbi Schmidt (SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd; principal investigator) og Nils Holtug (Center for Studier af Lighed og Multikulturalisme, Københavns Universitet; co-principal investigator).

Både inden- og udenfor Danmarks grænser er der stor fokus på ordet sammenhængskraft. Såvel i politiske debatter og formuleringen af nye politiske tiltag overfor etniske minoriteter ses sammenhængskraft som et fundament for politisk stabilitet og fredelig sameksistens.

SOCED undersøger betydningen af sammenhængskraft indenfor en by, som er præget af stor etniske og kulturel diversitet, nemlig Københavns Kommune. I projektet undersøges begrebslige og normative aspekter af sammenhængskraft, de sociale praksisser, som etniske minoriteter og majoriteten deler, og hvad dette betyder for deres oplevelse af sammenhængskraft. Desuden inddrages dagliglivets berøringsflader mellem minoritet og majoritet, og perspektiver på køn, generation og religion.

SOCED anvender flere forskellige teoretiske og kvalitative og kvantitative metodiske udgangspunkter. Forskerteamet tæller forskere fra Center for Studier af Lighed og Multikulturalisme, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Institut for Antropologi (alle Københavns Universitet), SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, University of Manchester, Malmö Högskola og, som ekstern partnere, Københavns Kommune og Integrationsministeriet. Målsætningen er at producere forskning af høj kvalitet, ikke mindst i et internationalt perspektiv, samtidigt med, at denne kan bruges aktivt i København Kommunes arbejde for, på forskellige niveauer, at integrere etniske minoriteter.