7. december 2015

Velkommen til Sofie Flensburg der netop har påbegyndt sit ph.d.-projekt i Film- og Medievidenskab

"Dansk mediepolitik i den digitale tidsalder"

Sofie Flensburg

I sit nye forskningsprojekt undersøger Sofie Flensburg, hvordan vi politisk forholder os
til medierne i lyset af de store omvæltninger, der finder sted
på medieområdet i form af
både digitalisering og internationalisering.

“Inden for medieforskningen er der blevet forsket en del i public service, og i hvordan man har reguleret de offentlige medier som f.eks. DR. Det har der altid været en masse debat om. Men der er ikke forsket særlig meget i, hvordan man politisk forholder sig til de private medier som f.eks. aviserne”, forklarer Sofie Flensburg.

“Min grundidé er at kigge på medieområdet mere samlet og undersøge, om man kan tale om en samlet mediepolitik i Danmark, og hvordan den har udviklet sig. Hvordan har man reguleret henholdsvis de offentlige og de private medier, hvordan har de grundlæggende logikker været, og hvordan har de ændret sig historisk set?”

Mediernes særlige rolle

Sofie Flensburg har en baggrund i historie og journalistik fra Roskilde Universitet, og hendes historiske interesse for medieforskningens udvikling spiller også en stor rolle i det netop påbegyndte ph.d.-projekt.

Med den begrebshistoriske og sociologiske tilgang til medieudvikling ønsker Sofie Flensburg at undersøge, hvordan de traditionelle kategorier, vi forstår aviser, netmedier osv. ud fra, bliver sværere og sværere at skille ad. Det skyldes både digitaliseringen af medierne, og at udenlandske medier i større og større grad spiller ind i vores medieforbrug. Denne udvikling i medierne gør det vanskeligt at formulere en mediepolitik ud fra de gamle kategorier. Det er forhåbningen, at forskningsprojektet kan skabe ny viden, der kan bruges til at forstå og udvikle mediepolitikken.

Sofie Flensburg forklarer, at behovet for at undersøge den danske mediepolitik grunder i samfundets dobbelttydige forventning til medierne. Udover det traditionelle public service begreb, er begrebet publicisme kommet til i løbet af de senere år. Det bliver i stigende grad brugt til at analysere aviserne og de private mediers rolle: På den ene side er de konkurrerende forretningsvirksomheder, og på den anden side forventes de at være demokratiske, offentlige aktører. Det er bl.a. ved at kigge på udviklingen i denne balance, at vi kan undersøge om mediernes rolle i samfundet ændrer sig.

Ph.d.-projektet er et individuelt projekt finansieret af det Humanistiske Fakultet.