30. januar 2017

Danskernes litterære smag

Professor Stig Hjarvard har publiceret en videnskabelig artikel i tidsskriftet Passage nr. 76, som belyser danskernes læsevaner og foretrukne litteraturgenrer.

'Kunstnerisk værdi' ligger ikke øverst på listen over danskernes krav til en god roman. Derimod er det mest udbredte motiv for at læse skønlitteratur at få tid til at slappe af for sig selv. Højtuddannedes smag for litteratur adskiller sig fra den brede befolknings, og de højtuddannede lader sig i højere grad vejlede af litteraturanmeldere. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af danskernes læsepræferencer fra Københavns Universitet.

Læs mere om analysen her:

Dagbladet Information den 28-29. januar 2017 omtaler undersøgelsens resultater.

DR P1 Morgen den 28. januar 2017 bragte interview med Stig Hjarvard. ”Ny undersøgelse: Vi er, hvad vi læser”.

Læs om udvalgte resultater på det humanistiske fakultets hjemmeside.