4. november 2014

Lytteklubben

Reportage

På Hovedbiblioteket afprøves et nyt musikarrangement – en intim klub af lyttehygge. Lytteklubben er et resultat af virksomme IVA-studerende og deres drøm om at skabe et fællesskab og bryde med folks egne bobler.

En samling af fremmede

Det er onsdag aften, og stille og roligt dukker de musikinteresserede op i stueetagen af Hovedbiblioteket. Der former sig en større cirkel af usikkerhed og spændt forventning. Det er første gang, og selv arrangørerne er uvidende om det præcise forløb. Men én ting har alle tilfælles – kærligheden til musik og modet på at høre nye toner, meninger og mennesker. De tilmeldte har alle medbragt ét enkelt musiknummer, som skal deles med resten af Lytteklubben og serveres med deres personlige forhold til værket.

Det her er tydeligvis ikke de sædvanlige femi-krimi-afhentere, men nærmere et raskt udsnit af Vesterbro, som har samlet sig for at opleve den musikalske synergi. Her er læderjakker, sorte hoodies, langt hår på fyrene, stramme sorte bukser og pilotjakker. Men her er stadig plads til alle, ser man på smilene fra arrangørerne. Det er Frederick Lehmann Franck og Lasse Andreas Gluud, der står og tager i mod, og så kommer Magnus Westergaard med tre rammer øl (de tre til højre i bannerbilledet) – “Ingen musik uden lidt afslapningsøl til stemningen”. De er alle tre fra IVA årgang 2012, og i aften har de premiere på deres arbejde fra IVAs entreprenør-fag Entreprenørskab og partnerskaber – udvikling af kulturens rum. Målet er at skabe en uformel, afslappet og intim oplevelse af fællesskab modsat det institutionelle, som biblioteker også rummer.

Oppe under taget

I samlet flok søger vi op i gennem det offentlige rum, slanger os af rulletrapperne i det mekaniske bogmagasin. Øverst når vi vores designede hule, hvor Shakespeares ”Romeo og Julie” stadig kører fra rummets tidligere, og netop afsluttede, arrangement. Måske en anden læse/lytte/se-klub?

Vi sætter os i en stor aflang cirkel i bløde lave stole og får en dåseøl og en introduktion fra Frederick & Co. Det ligner ikke længere, at vi er på det store offentlige bibliotek, da her er mere hyggeligt og personligt med skrå vægge og lavt til loftet. Øllene får alle til at slappe af i sædet og Magnus går til anlægget og præsenterer aftenens første lytteoplevelse – Lenard Cohen ” First We Take Manhattan” (1988). Dette synthpop-nummer hørte han i sin barndom, og derfor deler han det med os, forklarer Magnus ved anlægget. Efterfølgende bliver der snakket løst om stemningen og lyden og kunstneren. Det er en hyggelig og nærværende oplevelse.

Herefter kører det derudaf, og man skiftes til at gå til musikanlægget og spille sit nummer. Der er ingen fast rækkefølge og ingen større kontrol. Improvisation og udeladt planlægning er en del af ånden i Lytteklubben, forklarer Frederick efter arrangementet. Det er sjovt med de mange forskellige medier, vi lytter på. Nogle har LPer med, andre spiller fra CD eller mobil, og en enkelt har brugt hele forrige aften på at finde det helt rigtige kassettebånd – gode gamle MC.

Rummet bliver fyldt med nummer efter nummer og forskellige fortællinger og opfattelser. De nørdede genrebetegnelser fylder en del – Sadcore, no-wave, natmusik, indisk acid house, reggae, blues, ambient, hip hop, techno, funeral. Det nørdede kan være en udfordring for den fællesskabsfølelse, som arrangørerne ønskede sig. Det skulle helst ikke blive elitært.

Jesper

Jesper er med, fordi han kender en af arrangørerne og er blevet spurgt, om det ikke var noget for ham. Han er selvfølgelig også musikelsker. Hans forventning til Lytteklubben er at opleve en stor diversitet og altså høre noget helt andet, end han er vant til. Han synes grundlæggende, at man har en tendens til at høre det samme, så Lytteklubben er en god måde at løsne op. Han har medbragt en LP med det italienske psykedeliske metal band Ufomammut.

Olivia

Olivia er fra det nærmeste lokalområde, faktisk lige uden for rummet. Hun arbejder som bogopsætter på Hovedbiblioteket og blev som Jesper indfanget af arrangørernes netværksevner og inviteret med til Lytteklubben. Hun syntes, det lød meget attraktivt med at lytte og hygge i fællesskab. Og som hun selv smilende udtrykker det, så ”kører man let død i det samme Led Zeppelin nummer”.

Hendes forventning er at høre en masse, hun ikke har hørt før. Selv hører hun mest de store kendte rockmusikere. Olivia har på USB-stik medbragt blues bangeren ”Boom Boom” (1962) af Muddy Waters. Et nummer som alle sidder og vipper med til.

Næste omgang Lytteklubben

Næste gang der er Lytteklubben er 22. oktober kl. 18:30 i BLÅGÅRDEN. Skriv til denne mail for at melde jer til: zx2v@kff.kk.dk Der er plads til 20 personer.  Medbring en sang på max 7 minutter på CD/LP/iPod.

Spillelisten fra Lytteklubben 24. september: