18. september 2014

PopUp-læring fra biblioteket

Interview

I Vesthimmerland har man slået folkeskolens og folkebibliotekets kræfter sammen for at lære eleverne digital dannelse og kildekritik, refleksion og forståelse for deres digitale fodspor. Velkommen til PopUpEKSPERIMENTARIET – Digital dannelse på skemaet.

På computerskærmen på IVAs kommunikationskontor dukker to sprudlende kvindeskikkelser op. Skype-programmet virker, og der er lyd og billede fra IVA Aalborg. Det er Lene Jørgensen og Anne Grønhøj Jensen, der skriver speciale om samarbejdet mellem folkeskoler og folkebiblioteker og bruger PopUpEKSPERIMENTARIET som case. I foråret var de praktikanter på projekter, så de er godt inde i digital dannelse. De har ikke deres bacheloruddannelser fra IVA, men er uddannet henholdsvis pædagog og lærer, hvilket gør dem særdeles egnede til at arbejde med spændingsfeltet mellem didaktik og informationsvidenskab.

De to skarpe piger har samarbejdet hele deres tid på kandidatuddannelsen, og nu skriver de deres speciale sammen. De er ikke kun inspireret af hinanden, men også af de spændende perspektiver i digital dannelse –

"Vi vil gerne have at eleverne bliver opmærksomme på hvad digital dannelse er og så kommer til at reflektere. Og det er allerede en del af deres hverdag både indenfor og udenfor skolen, så vi synes, det er vigtigt, at der bliver sat fokus på det, også i forhold til den nye skolereform!

Lene & Anne

Hvordan underviser man i digital dannelse?

Det kommunale projekt PopUpEKSPERIMENTARIET, som er støttet af kulturstyrelsen, drejer sig om at få digital dannelse på skoleskemaet med hjælp fra folkebibliotekerne og deres unikke viden. Formålet er at finde en metode til at undervise folkeskoleelever i digital dannelse.Experiementariet Børnene i folkeskolen kan være gode brugere af mobiltelefoner, computere, programmer, tablets og internet, men derfor er det ikke selvfølgeligt, at de kan reflektere over grænsen mellem det private og det offentlige eller sikre og risikobetingede i den digitale sfære. Projektet er fortsat under udvikling og bliver testet i efteråret på Hornum Skole og Toppedalskolen i nogle af deres 6. og 8. klasser. Hvis alt går vel, kan det spændende samarbejde mellem folkeskoler og biblioteker bliver landsdækkende.

Bibliotekerne og deres knowhow kommer ud på skolerne og ”popper up”, så folkeskolerne ikke skal bruge deres ressourcer på at komme til bibliotekerne. De fysiske rammerne for et sådant PopUp-bibliotek er ikke helt fastlagte endnu, men Lene og Anne understreger, at det ikke må føles som et klasselokale, at eleverne træder ind i, men mere som et eksperimentarium.

Kritisk sans på nettet

Informationssøgning, ophavsret og vidensformidling er på tale, når PopUpEKSPERIMENTARIET dukker op hos eleverne, men kildekritik er det overordnede emne. Der er trods alt kun en dag til at oplyse børnene, så man skal være fokuseret. Men det skal ikke bare være alvor. Helst ser Lene og Anne, at den digitale dannelse bliver leget ind i børnene. De er i fuld gang med at udvikle aktiviteterne og det forhåbentlige lærerige og uformelle miljø til den digitale dannelsesrejse.

Vi vil ikke redde eleverne. Vi vil ikke sige, at de ikke skal bruge computere og tablets og den teknologi, der er, for det er den vej at udviklingen går. Men det er vigtigt for os, at de reflekterer over, hvorfor de bruger dem, og hvad man skal være opmærksom på, når man bruger dem, og hvad er det for nogle spor man efterlader sig, når man er på internettet. Og hvad er det for nogle kilder man kan stole på. Ting som de kommer til at bruge resten af deres uddannelse.” – udtaler Lene og Anne og afslutter – ”Projektet, vi laver, skal give mening for eleverne og være noget de kan forholde sig til.”

Aktiv med praktik

Mere læsning om projektet og digital dannelse:

- Specialudgivelse fra BF om samarbejdet mellem folkebibliotek og folkeskole

- Artikel fra Insight IVA med lektor Helene Høyrup og lektor Lars Konzack

- ”Otte-årige skal lære at programmere”

Lene og Anne har fået erfaringer med mange brugbare aktiviteter under deres praktik hos Vesthimmerlands Biblioteker og PopUpEKSPERIMENTARIET, hvor de var tilknyttet Aars bibliotek 40km fra Aalborg. De blev en del af projektets styregruppe og hjalp med workshops på Aars Museum og Vilsted Søgaard ved Løgstør. På messen Den åbne skole i Aars Messecenter promoverede projektet for kommunens skoleledere og lærere.

Vi kan kun anbefale at man tager i praktik” – siger Lene og Anne i kor og forklarer, hvordan de er aktive med gruppearbejde, tværfagligt og praktisk arbejde og skaber nye kontakter og netværk til deres karriere. ”Det er vigtigt, at man kan sammenkæde teori og praksis.” – understreger de.

Christian Baun