27. november 2014

Amerikanske biblioteker i en nøddeskab

Reportage

Direktøren fra Trenton Free Public Library i New Jersey, Kimberly Matthews, gav en levende beretning om sit biblioteks storhed, fald og opvågnen. BF og IVA arrangerede, og studerende og VIP’er kom og sugede til sig.

Kimberly Matthews kom denne mandag aften på IVA og var lige så interesseret i de fremmødte, som de var i hende. Hun var klar på en personlig og nærværende fortælling om det bibliotek, der har været hendes faglige omdrejningspunkt i næsten syv år – Trenton Free Public Library. Aftenen før havde hun talt for en fyldt sal med 400 medlemmer af BF, hvor der ikke var samme plads til spørgsmål og nærvær. Men her på IVA kunne alle være med, og både bachelor- og kandidatstuderende meldte sig på banen i diskussionen om bibliotekernes kerneydelser – leg med Lego, adgang til viden eller offentlig administration og vejledning!?

Gå-hjem-møde med det hele

Før Kimberly Matthews forelæsning var der plads til snak og hygge blandt de fremmødte og ikke mindst tid til at nyde et stykke lækker kage fra IVAs egen kantine Tinget. De tilstedeværende kunne få ansigt på nogle af lektorerne og høre om forventningerne hos de friske førsteårsstuderende i auditoriet.  Blandt VIP’erne var IVAs nye professor Niels Ole Finnemann til stede, og IVAs vicedirektør Hans Dam Christensen åbnede arrangementet sammen med BF’s udviklingskonsulent Niels Bergmann.

Historisk og vedkommende

Kimberly Matthews forelæsning var historisk og handlede om oprettelsen og udviklingen af Trenton biblioteket, der er USA's anden ældste. Vi hørte om den historiske udvikling af bruger-skaren fra blot at være hvide, rige mænd til også at omfatte andre racer, køn, generationer og ikke mindst klasser. Hendes pointer gav perspektiv på den danske diskussion om brugerbetaling på folkebibliotekerne. Hvem har adgang til viden på bibliotekerne og i hvilket omfang? Og så er det ikke ofte, man hører om en borgmester, som skærer bibliotekerne ned til rode og selv ender i fængsel. Se mere om det i Kimberlys slideshow.

Det lå Kimberly Matthews stærkt på sinde, at man ikke oversvømmede bibliotekerne med irrelevante tilbud og aktiviteter. Fokus skulle være på at give borgerne adgang til viden, uden at censurere og forvirre. "Information, not opinions", som Kimberly udtrykte det. Desværre var der gennem årene i Trenton mange hårde modspil mod den gamle bibliotekstradition i byen og deres smukke bygninger, hvor nogle har mere end 100 år i deres tegl. Fx valgte byens borgmester på et tidspunkt at lave bibliotekerne om til ”Learning Centers” uden bibliotekarer. En aktiv tilhører i auditoriet påpegede her, at et bibliotek uden bibliotekarer ikke er et bibliotek.

Efter forelæsningen, og en god fælles diskussion i salen, kunne tilhørerne og Kimberly nyde godt af sandwich og sodavand i nabosalen. Her blev de mange perspektiver vendt og drejet, og Kimberly fik en god snak med IVAs engagerede studerende.

*Se Kimberly Matthews slideshow her. Det rummer masser af gode fotos fra Trentons biblioteker og kamp med politikere, økonomi og naturkræfter.