27. november 2014

Ordskælv! og den personlige kulturformidling

Interview

Anne og Melissa kom i praktik hos Hygge Factory og fik ansvaret for skribenter, mentorer, workshops, illustratorer og bogudgivelse i forbindelse med projektet Ordskælv fra alkoholikeres børn. Noget lidt andet end de sædvanlige semestre på IVA.

Fra IVA til projektledelse

Anne Mølgård Nielsen skrev for to år siden en teoretisk opgave om non-profit organisationen Hygge Factory og dens "Ordskælv! projekter". Ordskælv! er et talent- og empatiudviklende skriveprojekt, hvor unge skriver personlige historier om deres liv, får mentor-hjælp til det og bliver udgivet flot. Projekterne var så interessante for Anne, at hun i det følgende år, 2013, begyndte at arbejde frivilligt i Hygge Factory. Hun arbejdede med at sætte Hygge Factorys viden i system og var tilknyttet musikprojektet Vinyl!

Da efteråret kom, inviterede hun sin veninde og medstuderende, Melissa Airlie Dichmann, med ind hos Hygge Factory, hvor de snart begyndte at lægge planer om et fælles praktikophold i organisationen, så de kunne kombinere deres frivillige arbejde med kandidatstudierne på IVA.

Skriveprojekt og bogudgivelse

Praktikopholdet kom i stand og forløb i foråret 2014. Nu fik Anne og Melissa travlt med at få arrangeret og udført deres eget skriveforløb for unge med temaet alkoholisme i familien. Det er et vigtigt emne, hvilket man forstår, når man læser deres udgivelse “… og jeg er barn af en alkoholiker – personlige fortællinger” (2014):  Her et citat fra indledningen (side 16) – ”Det er vigtigt at høre deres historier – opleve deres perspektiver på et tabubelagt samfundsproblem. Det er også vigtigt at gøre sig klart, at børn af alkoholikere ikke kun er tal i en statistik. De er mennesker af kød, blod og bankende hjerter.”

Resultatet af praktikopholdet er meget andet end ECTS-point og en praktikrapport. Og bogen, der er et af produkterne af praktikopholdet, er stærk læsning. Den blev udgivet 4. september her i 2014 og rummer seks fortællinger, som alle er blevet faciliteret af Anne og Melissa.

Arbejde og studie i ét

Melissa og Anne søgte om at få flere ECTS point for praktikophold, så de ikke skulle have fag ved siden af og kunne koncentrere sig om praktikken. ”Vi har lagt rigtig mange timer i det, så det var mindst 15 ECTS point værd. Det var et fedt forløb, men det var et hårdt forløb.” – udtaler de to studerende.

Underpraktikopholdet havde de ikke en kontorplads på Hygge Factory, men holdt deres planlægningsmøder på BIBLIOTEKET på Rentemestervej eller hjemme hos hinanden. Det var også således, at de fik kontakt til denne vigtige samarbejdspartner, BIBLIOTEKET på Rentemestervej, som endte med at lægge lokaler til deres workshops.

Karen Siercke, CEO Hygge Factory, var deres konsulent og klædte Melissa og Anne på til arbejdet med Ordskælv! workshops. Hun var en stærk mentor og inspirator for de to praktikanter – ”Hun havde et gåpåmod, der var meget smittende. ”I er en gave til bibliotekerne!” sagde hun” – forklarer Anne.

Holdet af ordskælvende skribenter

”Vi har et hold af unge, der skal skrive historier, og hver får tilknyttet en mentor, som ikke er en terapeut, men som har en skrivefaglig baggrund. Derudover møder de professionelle forfattere og professionelle kunstnere illustrerer deres historier.” – forklarer Anne.

Der har været en stor skare af mennesker at holde styr på for Melissa og Anne, men netop også en opgave, man vokser med. Det er et projekt med en stor følsomhed i sig, hvilket kræver meget af alle deltagerne – fra mentorer til kunstnere. ”Der var en af mentorerne, som sagde nogle uempatiske ting og ikke kunne finde ud af at støtte op om sin forfatter, og det hele gik sådan skævt. Så traf vi den beslutning, at hun kunne simpelthen ikke være med mere. Man skal have en føling med den, man sidder overfor, når det er et så følsomt emne.”, fortæller Anne og fortsætter, ”Det er ikke nødvendigvis noget, man lærer på et studie, det er jo noge,t man lærer, når man kommer ud i virkeligheden.”

Melissa bidrager – ”Det har været en vild proces. Vi har slet ikke kunne drømme om, hvordan det ville foregå. Vi har haft én idé i hovedet og tænkt, vi kunne forberede os fra det meste. Men så kommer man ud i virkeligheden og møder de mennesker, der skal være med i det her projekt, og finder ud af, man bliver nødt til at tage højde efter dem og tilpasse projektet under vejs og hele tiden komme på nye idéer og sætte nye rammer. Og vi har haft kontakt til så mange mennesker – Altså, kunstnere, forlagsredaktører og alle mulige frivillige. Det har været vildt!”

At fortælle sin historie

Det var et dilemma for nogle af forfatterne, om de skulle træde frem med billede og navn i bogen og stå ved deres historie. Nogen valgte at være anonyme, hvilket er forståeligt. Og én forfatter kunne slet ikke gennemføre skriveforløbet, fordi at vedkommendes søsteren sagde, at så kunne de ikke være i kontakt mere. Hun er repræsenteret med en blank side i bogen (side 81), som en respekt for hendes tavshed, som en del af hendes fortælling. Grundlæggende handler Ordskælv! om at give stemme til de tavse og forknytte.

Bogen “… og jeg er barn af en alkoholiker – personlige fortællinger” og signerede illustrationer fra bogen kan i en begrænset periode købes på BIBLIOTEKET Rentemestervej. På biblioteket er prisen 100 kr. for en bog.

Bogen kan også bestilles via Hygge Factory eller ved at skrive tilordskaelv2014@gmail.com. Prisen er 150 kr. og er inkl. forsendelse.

Faktaboks: Hygge Factory er en prisvindende organisation udvalgt af Kulturministeriet til at udfordre unge (13-20 år) til at eksperimentere med kunst og kultur på et professionelt niveau i tre år (2011-2014). Hvert år organiserer Hygge Factory et talent- og empatiudviklende projekt, der er drevet af frivillig arbejdskraft og giver unge en stærk stemme til at fortælle deres egne historier sammen med kunstnere og kreative professionelle.