23. maj 2014

3. plads i Movie Meets Science

Prisvinder

6. maj vandt kandidatstuderende Lærke Worm Thomsen fra IVA Aalborg en 3. plads i den europæiske konkurrence Movie Meets Science. Læs om hendes oplevelse.

Lærke sprang hurtigt til, da filmkonkurrencen blev udskrevet for fire måneder siden. Hun havde gået med en drøm om at få formidlet sit bachelorprojekt og så i konkurrencen fra ASIS&T-ESC en mulighed for at kombinere sin sprudlende faglighed indenfor informationsvidenskab og kulturformidling med sine evner som formidler og skuespiller.

Lærke Worm Thomsen

”Da jeg skrev min bachelor-opgave sidste sommer, blev jeg virkelig interesseret i hvordan medierne, især reklamer, påvirker kvinder. Jeg har arbejdet videre med idéen, og jeg regner med at bruge den i mit speciale til næste år.”

Med udgangspunkt i sit bachelorprojekt producerede Lærke sammen med to venner en tre minutters film om bachelorprojektet. De to medproducenter studerer begge Interaktive Digitale Medier på Aalborg Universitet. Jonas Fibecker stod for lys og klippede det hele sammen. Kasper Keller Petersen filmede og sørgede for at det hele så godt ud. Filmen blev til i små bidder, da det var en lang tekst at Lærke skulle huske og fremsige til kameraet. På sidelinjen sørgede Kasper for, at hun hele tiden stod det rigtige sted og ikke bevægede sig for meget.

Jonas Fibecker og Kasper Keller Petersen

Entusiasme
”Hele projektet har gennemsyret mit liv, jeg kunne ikke holde op med at tale om det, så det var klart, jeg skulle lave en video om det. Jeg er med i studenterrevyen i Aalborg og fik hjælp fra studerende, der arbejder med Interaktive Digitale Medier. Jeg har hele tiden været klar over, at det skulle være noget, hvor jeg talte til kameraet − først og fremmest fordi jeg er skuespiller, men også fordi det jo handler om almindelige mennesker i forhold til medier.”

Det blev desværre ikke Lærke, der løb med sejren i år, men hun har med sin film” Women in Advertising” vist, at man ikke behøver at vente til, at man får en ph.d. til at sætte sin forskning og studier i spil.  Lærke har nydt udfordringen og udtaler:

”Det er selvfølgelig ærgerligt at jeg ikke vandt, jeg havde nok håbet måske at få en 2. plads, men sådan skulle det ikke være. Det gode ved det er, at budskabet blev bragt lidt frem, hvis ikke i så stort omfang som jeg havde håbet. Videoen vil, så vidt jeg har forstået, blive taget med til et webinar, og blive diskuteret mellem studerende og researchere. Måske kan det skabe interesse hos nogen af dem. Jeg vil i hvert fald helt sikkert fortsætte med at arbejde med emnet.”

Forhåbentlig vil IVA-studerende være repræsenteret i konkurrencen næste år og nå endnu længere ud med deres faglige formåen.

Se Lærkes video ”Women in Advertising”

Af Christian Baun