29. april 2014

5,3 millioner til forskningssamarbejde mellem Region Sjælland, Roskilde Universitet og Københavns Universitet

Forskningssamarbejde

Region Sjælland og Roskilde Universitet har sammen med Nykøbing Falster Sygehus, Imatis A/S bevilget 5,3 million kr. til et forskningssamarbejde i elektroniske overblikstavler til understøttelse af Klinisk Kommunikation i perioden 2014-2017. Projektets partnere er Region Sjælland, Roskilde Universitet, Københavns Universitet, Nykøbing Falster Sygehus og det norske firma Imatis A/S.

Roskilde Universitet har samarbejdet med Region Sjælland siden 2005 omkring udvikling af en effekt- og brugerdrevet metode til optimering af kliniske arbejdsgange. Samarbejdet har de seneste år omhandlet udvikling af elektroniske overblikstavler fra Imatis A/S, som er resulteret i en it succes, hvor kliniske afdelinger i hele Region Sjælland nu efterspørger de elektroniske overblikstavler. Tavlerne er i 2013 indført på samtlige afdelinger på Nykøbing Falster Sygehus hvilket giver helt unikke mulighed for at forske i at understøtte kommunikation og koordinering af patientoverførsler på tværs af afdelinger.

Forskningssamarbejdet er del af Roskilde Universitets satsningsområde Designing Human Technologies og udmøntes konkret i 4 projekter:

• Patientoverførsel og kompetenceopbygning i effektdrevet optimering: Projekt om effektevaluering af elektroniske overblikstavlers støtte af kommunikation og koordination i overførslen af patienter fra akutafdeling til anden afdeling. Projektet har fokus på metodeudvikling af effektdrevet optimering og kompetenceopbygning hos lokale klinikere på Nykøbing Falster Sygehus i at forestå effektdrevet optimering af kliniske arbejdsgange.
  • Flaskehalse og belastningsbarometer: Projekt med fokus på de flaskehals- og belastningssituationer, der på forskellig vis udgør barrierer for et effektivt flow af patienter imellem akutafdeling og øvrige afdelinger på Nykøbing Falster Sygehus. Formålet er at udvikle og undersøge hvordan information om belastningsgrader og forventede flaskehalse kan bidrage til mere effektivt patientflow og dermed til forøget kvalitet og effektivitet i forløbene.
  • ’Outreach’ fra Intensiv til sengeafdeling: Projektet undersøger hvordan elektroniske overblikstavler og mobile versioner af overblikstavler kan understøtte plejemæssige tiltag i forhold til intensivpatienter der overflyttes til en sengeafdeling. Fokus er på de effekter den elektroniske overflytning af viden om intensivpatienten har, specielt er målet at opnå forbedringer med hensyn til sygelighed, dødelighed og generel liggetid.
  • Mobil understøttelse af elektroniske overblikstaver: Projekt om vidensoverførsel, effekt-drevet udvikling og evaluering af mobil information.
Projektet udforsker mulighederne for at gøre information fra elektroniske overblikstavler tilgængelig på håndholdte enheder – smartphones og tablets.
Mobile teknologier, baseret på information fra elektroniske overblikstavler, skal understøtte klinikerne på Nykøbing Falster Sygehus uanset hvor de befinder sig på hospitalet.

Projekterne omfatter 2 ph.d.-forløb og er finansieret af:

• Region Sjællands og Roskilde Universitets forskningspulje (2,14 million kr.)
  • Region Sjælland (300.000 kr.)
  • Nykøbing Falster Sygehus (750.000 kr.)
  • Imatis A/S (450.000 kr.)
  • Roskilde Universtitets institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier, CBIT, (1,25 million kr. til samfinansiering af ph.d.)
  • Roskilde Universitets satsningsområde Designing Human Technologies støtter med dækning af udgifter til udstyr mv.

Læs mere om de fire projekter her:

Kontakt: