24. marts 2015

Alan Turing og computerens fødsel

REPORTAGE

Der er Alan Turing feber på IVA, og 14. januar afholdt instituttet arrangement i biografen Dagmar med forpremiere på Hollywood-filmen "The Imitation Game".

Der var godt fyldt op med ansatte fra Københavns Universitet, da IVA indbød til film- og Turing-aften i Dagmar. Efter filmen var der debat med Turing-ekspert Jack Copeland og filosoffen Vincent Hendricks.

Se trailer til filmen
De to stærke akademikere nøjedes ikke med at tale sammen på scenen, men røg i studiet på KUA dagen efter. Resultatet blev en spændende diskussion om, hvor tæt filmen er på virkeligheden, hvem ham Alan Turing var, og hvilken betydning han har haft for udviklingen af computeren og kunstig intelligens. Resultatet kan ses i rammen til højre. Resten af deres samtale kan høres på HUMs nyhedsside

Billeder fra arrangementet i Dagmar

IVAs ph.d.er og medarbejdere venter på filmstart i Dagmars foyer.

IVAs administrative rygrad skaber god stemning.

Per Hasle byder velkommen til en fyldt sal.

Der var masser af gode IVA smil i Dagmars biografsal.

Per Hasle og Jack Copeland fik også sat sig til rette.

Og man får hilst på hinanden inden tæppet går op.

Per Hasle byder Vincent Hendricks og Jack Copeland velkommen til en snak efter filmen.

Jack Copeland perspektiverer filmens afbildning af Alan Turing og hans liv.

Vincent Hendricks byder ind med en talk om computerens rolle.

Jack Copeland og Vincent Hendricks taler sammen om filmen.

Hygge og afslutning på The Scottish Pub.

Farvel og tak!

Af Christian Baun