16. december 2015

Alumnernes dag

NETVÆRK

IVAs Alumneforening blev stiftet d. 25. august 2015 og er muligvis den nyeste alumneforening i KU regi. Anna og Kathrine var med til Alumnernes Dag.

Fotograf Rasmus Degnbol

IVAs Alumneforening blev stiftet d. 25. august 2015 og er muligvis den nyeste alumneforening i KU regi. Derfor var det også vigtigt for vores bestyrelse at komme med til Alumnernes Dag d. 3. oktober – både for at kippe med flaget og networke, men også for at se, hvad det hele drejer sig om.

Højt til loftet

De udsendte blev os, Anna Overlund-Sørensen og Kathrine Bach Pachniuk, og vi mødte spændte op på Vor Frue Plads 4. Her blev vi lukket ind i de imponerende sale, som de gamle universitetsbygninger byder på, med gobeliner, lysekroner og højt til loftet. Vi blev alle budt velkommen af rektor Ralf Hemmingsen, som talte om universitetets forhold til samfundet. At det som forskningsinstitution har en rolle i sig selv, men også at det er vigtigt, at man som universitet holder kontakt med sine alumner, for det er os der er ude og bruge vores fag i hverdagsvirkeligheden.

For at få indblik i den forskning, der hver dag foregår på Københavns Universitet, holdt professor Dorthe Dahl Jensen en festforelæsning om den klimaforskning, hun er en del af. Hun fortalte om, hvordan de oppe på Grønland borer iskerner ud af indlandsisen for at kigge bagud i tiden og derved forsøger at spå om fremtiden. Det er et forskningsprogram, der blandt andet samarbejder med NASA, og som følge af det havde Dorte Dahl-Jensen spændende og fine videoer med til os, der ikke lige ved så meget om, hvordan man måler indlandsisens tykkelse.

Æresalumne

Som afslutning på den første del af programmet blev Bodil Nyboe Andersen udnævnt til æresalumne, vi fik indblik i, hvordan hun både som underviser og censor gennem mange år havde bevaret kontakten til universitet, og hvilken rolle det også havde spillet i hendes liv. Herefter fulgte en pause, med mulighed for at dele studieminder og at få taget et billede på universitetets fint udskårne talerstol, inden vi fortsatte til lokalerne på Bispetorv og hørte foredrag om guldhornstyveriet ved Ulrik Langen og et filosofisk oplæg om ”Skam og Selvet” af Dan Zahavi.

Dagsprogrammet blev afsluttet med en utrolig smuk korkoncert i Museumshuset med Carl Nielsen tema samt drinks og networking tilbage på Vor Frue Plads. Til festmiddagen sad vi ved et bord med andre ’unge’ alumneforeninger (Kinastudier, Fransk og Idræt), hvor vi kunne erfaringsudveksle og få ideer fra hinanden.

De skal nok komme efter det

Det skal også siges, at vi og vores bord absolut var i den yngste ende af deltagerne, og der var visse ting vi savnede ved arrangementet som information om wifi adgang og tydelige #hashtags (vi var vist de eneste, der brugte #alumnernesdag udover @alumni_ku selv). Men det er kun andet år det afholdes, så det skal de nok komme efter.

Vi er begge i sin tid startet på Danmarks Biblioteksskole (2006 og 2008), dengang vores uddannelse hørte under Kulturministeriet, og vi forestiller os, at vi nok har det ligesom en del af de andre ældre alumner; vi har ikke følt det helt store fællesskab med KU. Men vi gik fra Alumnernes Dag med en ny følelse; at vi måske alligevel hørte til her, og at vi havde en samhørighed med den gamle, stolte institution, der er Københavns Universitet. Vi gik desuden derfra med ny viden og en rigtig god oplevelse, og vi anbefaler absolut arrangementet næste år.

Hvis du vil følge med i IVA Alumneforenings arbejde, så følg os på Facebook og Instagram.

Hvis du deltager i vores arrangementer, så brug #ivaalumne på Instagram og Twitter.

Af Anna Overlund-Sørensen, formand for IVAs alumneforening og Kathrine Pachniuk