1. juli 2014

Biblioteket og byen

Forskning

Første Pop-up møde i Urban Culture Lab: Den 19. maj inviterede forskere fra IVA til temamøde om bibliotekets fremtidige rolle i det urbane rum.

Biblioteket og byen

Pop-up mødet i Urban Culture Lab blev afholdt på Ørestad Bibliotek og anledningen at mødes på tværs af institutter og discipliner for at diskutere urbanitet, et nyt og centralt forskningsområde på Det Humanistiske Fakultet, der nu er samlet i Urban Culture Lab med egen hjemmeside.

Biblioteket i byudviklingen

Dorte Skot-HansenFolkebiblioteket er udfordret af digitalisering og af konkurrencen fra de mange kulturtilbud og events i det urbane rum. Alligevel bygges der nye prestigefyldte biblioteker i storbyer verden over, og generelt har biblioteket fået en ny betydning og legitimitet i relation til byudvikling og offentlige byrum. Med disse ord indledte Dorte Skot-Hansen fra Center for Kulturpolitiske studier på IVA et såkaldt pop-up møde med fokus på bibliotekernes nye roller og betydning for moderne byer og nye livsformer.

Henrik JochumsenNår Dorte Skot-Hansen, Henrik Jochumsen og Casper Hvenegaard fra IVA taler om biblioteket i byudviklingen er det ud fra tre omdrejningspunkter: place, space og relations. At biblioteket har værdi som sted kommer blandt andet til udtryk i de nye store biblioteksbyggerier, der kan få ikonografisk betydning for en hel by.

Casper Hvenegaard Hvis man zoomer nærmere ind på biblioteket som område, så handler det moderne bibliotek blandt andet om skabelsen af mødesteder og oplevelsesrum. Kigger man indenfor på biblioteket, så er det partnerskaber og kreative igangsættere, der er på dagsordenen. Kigger man indenfor på biblioteket, så er det partnerskaber og kreative igangsættere, der er på dagsordenen.

Fra videnstempel til borgerservice

Indsæt dit billede her... Nan DahlkildNan Dahlkild gav et rids over bibliotekets historiske udvikling fra at være en samling til også at omfatte udlån, aktiviteter og digitale tilbud. Vi fik historien om biblioteket som videnstempel med fokus på oplysning, den ophøjede beliggenhed med fast ruminddeling, modernismens bibliotek med åbne rum, moduler og plads til hele familien og frem til i dag, hvor biblioteket som rum i byens rum har flere kulturelle institutioner under samme tag, herunder borgerservice.

Cities of Literature

Niels D. LundNiels D. Lund pegede på, at der - lige fra metroplankeværksdigt på Enghave Plads til UNESCOs verdensprojekt med at udnævne Cities of Literature, fra mongolske fortælletelte i Berlins Sony-center til litterære københavner-byvandringer med Peter og Ping - er en stærkt fornyet interesse for at knytte byer og byrum sammen med litteratur. Den årligt tilbagevendende festival København læser i biblioteksregi blev vist som eksemplet på, at bøger og litteratur via events, nye samarbejdsaktører, overraskende lokaliteter, lydbilleder etc. kan få liv og synlighed i storbyen gennem syv dage.

Om Urban Culture Lab

I efteråret 2013 igangsatte direktionen en internt samlende indsats for at synliggøre og udvikle urbanitetsstudier på HUM. Satsningens formål er at udvikle og kvalificere urbanitetsstudier som et internationalt profileret emne ved HUM både inden for forskning og uddannelse. Omkring 100 forskere og undervisere, der på forskellig vis arbejder med urbanitet, meldte sig som interesserede.

Bykultur spiller som term en samlende rolle i humanistisk udforskning af byer på tværs af historiske og geografiske forskelle. Denne betegnelse er derfor valgt til at konkretisere studiefeltet. Tilgangen er eksperimenterende arbejde, hvor proces er i fokus, og øvelsen er at synliggøre, opdyrke og etablere samarbejder om bykultur på tværs. Satsningen har således fået navnet Urban Culture Lab

2014: Samle og synliggøre

Som første trin fokuserer Urban Culture Lab i 2014 på at samle og synliggøre fakultetets eksisterende forskning i bykultur og afholder bl.a. en række præsentationsforedrag, hvor satsningens tilknyttede institutter fremlægger deres forskning på området.

Foruden IVA's præsentation om biblioteket i byudvikling, så har Urban Culture Lab i foråret 2014 inviteret til Fem foredrag om 'hjemmet', hvor filologer, historikere, arkæologer og etnologer fra Saxo-instituttet præsenterede, hvordan hjemmet er repræsenteret i deres forskning. Og en 'mosaik af urbanitet' blev skabt på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, hvor 11 fortællinger belyste storbyen som afgørende ramme, der sætter sit præg på kunst og kultur.

Samlende overblik

Hjemmesiden hum.ku.dk/urban giver et overblik over fakultetets arrangementer og forskere inden for bykultur. Her finder man også arrangementer af international karakter, hvor højaktuelle European Open Science Festival 2014 danner rammerne, når bl.a. A liveable city: myths and realities og The urban square: aesthetics meets minds diskuteres i tværdisciplinære paneler under festivallens videnskabelige tema om Urbanisering, design og levevilkår.

I efteråret 2014 vil Urban Culture Lab invitere til præsentationsforedrag på bl.a. NFI, INSS og ToRS. Du kan tilmelde dig nyhedsbrev for Urban Culture Lab, hvis du ønsker at modtage nyheder om og invitationer til arrangementer inden for bykultur.

Marie Roloff Clausen & Bodil Christensen