24. september 2013

Efter første studieår får du automatisk et IT-certifikat

Uddannelse

Allerede efter et års studier på IVA får du papir på dine IT-kompetencer. Det kan måske være vejen til det spændende studiejob.

ITcertifikatet (ikke at forveksle med et PC-kørekort!) beskriver de IT-kompetencer, som studerende opnår efter ét studieår. Foruden at understrege IVAs uddannelser som humanistiske IT-uddannelser, kan IT-certifikatet også være en hjælp i forbindelse med jobsøgning, herunder efter studierelevante job.

Certifikatet er blevet til i samarbejde med Center for IT Innovation (CITI) ved KU, Studienævnet og IVAs studieledelse. Ud over elementære IT-færdigheder forudsættes IT at være en integreret del af fagligheden, hvor der arbejdes med IT-elementer begrebsmæssigt og som fag. Hertil kommer det anvendelsesorienterede i relation til design- og konstruktionsaktiviteter.

Certifikaterne udstedes 2 gange om året. Alle bachelorer fra i sommer har allerede fået tilsendt deres IT-certifikat.

I tillæg til IT-certifikatet er IVAs bachelor- og kandidatuddannelse i informationsvidenskab og kulturformidling også blevet optaget i FuturePeople – sammenslutningen af IT-universitetsuddannelser i Danmark. Det betyder, at uddannelserne nu også er synlige og kan søges via sammenslutningens portal Future People.

Studieleder Jette Hyldegård