27. juni 2017

Employability på dagordenen

PRAKTIK & KARRIERE

Som en del af IVAs satsning på at øge de studerendes employability og nedsætte dimittendledigheden har IVA oprettet et praktik- og karriereudvalg, i daglig tale kaldet PoKU.

Udvalget ønsker at sikre, at der formes en stærk uddannelsesprofil med en bred kontaktflade til det fremtidige arbejdsmarked. Udvalget arbejder på at:

• Øge de studerendes karrierebevidsthed
  • Lave tiltag, der har til hensigt at øge de studerendes employability
  • Knytte praksis tættere til undervisningen og til de studerendes hverdag
  • Sikre kvalitet i IVAs karriere- og praktiktiltag samt tilgangen hertil
  • Bidrage til Studienævnets arbejde med kvalitetssikring og relevans i uddannelserne

Innovation i undervisning og karriere

PoKU har indledt samarbejde med den helt nye innovation hub på KU. Innovation hub’en skal blandt andet understøtte et start-up miljø, arbejde for mere innovation i undervisningen, arrangere karriereaktiviteter som supplement til karrierevejledningerne, mødes med studenterorganisationerne og skabe netværk på tværs af undervisere, studerende og virksomheder. Hub’en vil også understøtte erhvervssamarbejde generelt, identificere nye virksomheder og ngo’er, som IVA endnu ikke samarbejder med.

Virksomhedsbesøg

Af konkrete tiltag kan nævnes en række virksomhedsbesøg for studerende. Karrierevejleder Mette Bang Saporito har arrangeret besøg på Statens Museum for Kunst, Qvarts, Kromann Reumert samt Folketingets Bibliotek – de tre sidste i samarbejde med Bibliotekarforbundet. På Humaniora har der endvidere for nyligt været afholdt en LinkedIn-workshop samt en temadag om kommunikation. Og der er mere i støbeskeen. Til efteråret vil der blive arrangeret en række praktiske workshops i samarbejde med Succes Online (Google), hvor studerende bliver klædt på til at arbejde med digitalisering i små og mellemstore virksomheder.