22. december 2016

Entreprenører fra IVA giver stemme til hverdagens specialister

PROJEKT

Rasmus og Michael fra IVA bygger en platform, hvor nørder kan dele deres viden med andre.

Foto: Morten Rosenvold Villadsen, http://undervandsitetet.dk

 









Alle entusiaster lige fra undervandsjægere til guitarspillere kan være med – både for at have det sjovt og for at tjene penge.

Rasmus Falk Neerup Johansen og Michael Sommer er de fødte projektmagere, og mens de fulgte et kursus i entreprenørskab og partnerskab på 4. semester på informationsvidenskab og kulturformidling på IVA, blev et undervisningsprojekt omsat til virkelighed.

At bringe mennesker sammen

"Vi vil gerne bringe mennesker tættere sammen. Vi har alle bekendte med særlige evner, som andre helt sikkert gerne vil have indsigt i. Hos os skal mennesker mødes, hjælpe hinanden og udvide horisonter," fortæller Rasmus.

Tanken er, at de personlige ressourcer, vi alle har, ikke er synlige nok i hverdagen. Hvis man for eksempel har lyst til at lære at spille guitar, kan man gå på opdagelse i den nye portal og se, at der måske er en på den anden side af gaden, der også spiller guitar og gerne vil lære fra sig.

Men den nye portal, som skal hedde Akademio, lægger også op til, at man kan tjene penge på at dele ud af sin viden. Man lægger kursusbeskrivelser og introduktionsvideoer op på portalen, angiver en pris for kurset (eller gør det gratis), og så finder interesserede vej til viden, som de måske ikke ville kunne få andre steder. Eller som de måske ellers skulle have betalt mange penge for hos etablerede kursusudbydere.

Effectuation

En del af teorien bag kurset på 4. semester, som blev udbudt af Michael Kristiansson og Henrik Jochumsen fra IVA, hedder effectuation, og det går meget kort fortalt ud på, at man skal tage udgangspunkt i sine egne kompetencer og sit eget netværk og danne partnerskaber, så vokser ens projekt derfra.

De to projektmagere er også kommet med i en innovation hub, hvor de bl.a. får gratis advokatbistand og lærer at pitche deres ide. Derefter blev de opmærksomme på, at de kunne deltage i en Innovation Day, hvor de blev udvalgt til at præsentere deres projekt og netværkede blandt alle de andre iværksættere, hvor de fleste deltagere var fra Science og CBS.

"Vi har fået 50.000 gennem Entreprenørskabsfonden, og dem kan vi blandt andet bruge på at betale samarbejdspartnere for at lave de første videoer til portalen, så vi kan komme i gang."

Foto: Morten Rosenvold Villadsen, http://undervandsitetet.dk

Undervandsjagt, ølbrygning og billedkunst

Konceptet for portalen ligger klar, og for at komme godt i gang vil Rasmus og Michael lægge ud med ti såkaldte signaturkurser, hvor de for at starte godt op hjælper kursusudbyderne med at lave flotte introduktionsvideoer til kurserne. Undervandsjagt, ølbrygning og billedkunst bliver de første kurser som eksempler på, hvordan man lærer noget nyt og får en kæmpeoplevelse.

Sakset fra prototypen på den nye portal Akademio:
Som undervandsjæger skal man mestre at jage havets dyr, på deres præmisser. Jagten foregår med harpun eller håndspyd, uden iltflasker - helt lydløst og frit. Tiden står stille, og under vandet opdager man hurtigt en helt anden verden.

Hvilket segment, henvender I jer til?

"Som udgangspunkt er målgruppen 20-35 år og studerende," fortæller Rasmus. "Det, vi forestiller os, er, at du går på et studie, hvor du bruger meget tid, og så kunne det være fedt at tjene lidt penge ved siden af på din hobby. Vi har et udgangspunkt, og så må vi se, hvor det tager os hen. Jeg har en ide om, at bølgen kan komme i gang, og måske vokse med tiden. Jeg kan ikke lide at skalere noget ned fra start af. Målgruppen brænder så meget for deres hobby, så de gerne vil skabe et fællesskab med andre, der har den samme hobby, skabe sig en ny hobby eller en ny kultur, hvor vi samles om det, vi kan."

Foto: Morten Rosenvold Villadsen, http://undervandsitetet.dk






































Vi bruger den faglighed, vi har lært her på IVA

Rasmus lægger vægt på, at den faglighed, der ligger til grund for ideen og udarbejdelsen af platformen Akademio, både er informationssøgning og indeksering.

"Jeg kan godt lide, at vi kan inkorporere alle de fag, vi har haft på informationsvidenskab og kulturformidling. Vi tilrettelægger viden for folk, søgefunktion, præsentation af kurser mv. Vi laver også en funktionalitet, der hedder Ønsk et kursus. Her bruger vi vores viden om research og informationssøgning til at finde folk og sætte dem sammen. Og kommunikationsteorierne får vi god brug for, når vi skal til at markedsføre projektet. Hele tanken om brugerinddragelse har vi også fra studiet."

Har I ingen konkurrenter?

"Folkeoplysningsforbundene er helt klart vores hovedkonkurrent i Danmark. Flere udenlandske tiltag er også undervejs – men vi mener, at vores tilgang er unik. Oplysningforbundene kører i øjeblikket en kampagne for et nyt projekt, der hedder go-join. Men vi tager det roligt, vi tror på, at vi kan gøre det bedre end dem, formidle bedre og gøre det mere ungt. Go-join har mere fokus på at skabe en oplevelse for folk, som ikke nødvendigvis inddrager brugeren. Teorien på kurset på 4. semester hjalp os faktisk til at finde ud af, at man også definerer sig ud fra, hvad man ikke er."

"Den største hurdle bliver at få lavet den rigtige strategi for at få folk ind på vores portal. Vi skal både have folk ind, der vil holde kurserne, og dem der vil købe ind på dem. Vi tager tingene lidt, som de kommer. Vi tror ret meget på projektet, og på at der er ting, vi ikke skal gå på kompromis med."

Af Bodil Christensen