28. januar 2014

Peter Ingwersen bliver æresdoktor

Forskning

Professor Emeritus Peter Ingwersen fra IVA bliver fredag den 23. maj 2014 udnævnt til æresdoktor ved Åbo Akademi.

Ceremonien er åben for alle, der har en ph.d.-grad fra Åbo Akademi, og som ikke tidligere er blevet tildelt en doktorgrad. Mere end 130 ph.d.-kandidater fra Åbo Akademi får deres doktorgrad under højtidelige omstændigheder i Åbo koncertsal fredag den ​​23. maj. Derudover promoveres æresdoktorer og jubilæumsdoktorer.

14 æresdoktorater
Universitetet hædrer en person med et æresdoktorat på baggrund af personens gedigne videnskabelige meritter eller i erkendelse af væsentlige bidrag til samfundet. Åbo Akademi promoverer i 2014 i alt 14 æresdoktorer.

Æresdoktorater tildeles:

• Præsident Martti Ahtisaari, Helsinki
  • Professor emeritus i pædagogik Håkan Andersson, Vasa
  • Bergsrådet Tor Bergman, Åbo
  • Professor i organisk kemi Jan-Erling Bäckvall fra Stockholm, Sverige
  • Professor i kemiteknik Christodoulos A. Floudas fra Princeton, USA
  • Tysklands ambassadør Dr. Thomas Goetz, Helsinki
  • Professor emeritus i statskundskab Sören Holmberg fra Göteborg, Sverige
  • Professor emeritus i informationsvidenskab Peter Ingwersen fra Malmø, Sverige
  • Kansler, professor emeritus i civilret Leena Kartio, Åbo
  • Direktør, professor Nadine Martin fra Philadelphia, USA
  • Professor i lægemiddeldesign og lægemiddeltilførsel Thomas Rades fra København, Danmark
  • Professor i datalogi Grzegorz Rozenberg fra Bilthoven, Holland
  • Professor emeritus i civilret, forfatteren Stig Strömholm fra Uppsala, Sverige
  • Professor i teologi Martin Tamcke fra Göttingen, Tyskland

Til jubilæumsdoktor, dvs. en doktor der forsvarede sin disputats for 50 år siden, udnævnes professor emeritus i matematik Boris Sjöberg, Åbo.

Til politisk æresdoktor ved Handelshøjskolen udnævnes:

Professor emeritus Peter Ingwersen

Lektor, Professor Emeritus Peter Ingwersen
Peter Ingwersen er en internationalt anerkendt forsker med en profil inden for
informationsvidenskab og information management. Kernen i hans forskning findes i informationssøgning, informetri og webbometri. Han har en ph.d. fra Københavns Handelshøjskole (CBS) og er professor emeritus ved Det Informationsvidenskabelige Akademi. Ingwersen promoveres til politisk æresdoktor for sin betydelige forskningsindsats inden for informationsvidenskab og information management og for sit engagement i Åbo Akademi.