26. november 2013

Fra bog til TV

Forskning

Kan forskning blive til fjernsyn? Lektor Nan Dahlkild fra IVA har deltaget med sin ekspertviden om biblioteker i serien om velfærdsstatens vigtigste institutioner med titlen "Huse, der former os".

De danske velfærdsinstitutioner er en væsentlig del af vores samfund – og deres arkitektur afspejler tidens tanker om, hvordan vi bliver de sundeste mennesker og bedste samfundsborgere. Dette er optakten til en serie på seks fjernsynsudsendelser, der sendes hver tirsdag kl. 20.00 på DR K. Den første handlede om folkeskolen, og den 26. november var det folkebiblioteket, der var i fokus.

Om Nan Dahlkilds bog
I december 2011 udkom Nan Dahlkilds bog "Biblioteket i tid og rum - arkitektur, indretning og formidling". Bogen gør status over 3 tendenser i den aktuelle biblioteksudvikling: Fortsat åbning af biblioteksrummet, øget samarbejde med andre kulturelle institutioner og større arkitektonisk frihed for biblioteket som en del af byens rum, og den runder af med 7 principper for indretning af fremtidige biblioteker.

Den gennemgående idé i udsendelserne er, at journalist Cecilie Nielsen tager rundt i landet og med afsæt i egne oplevelser og med et nysgerrigt blik stiller spørgsmål til, hvorfor centralskolen ser ud, som den gør, eller hvordan musikbiblioteket opstod. Nan Dahlkild er på baggrund af sin bog om folkebibliotekets udvikling udvalgt som den ekspert, der er rejst med Cecilie og TV-holdet rundt i Danmark og kigge på biblioteker. De udvalgte er Statsbiblioteket i Århus, Nyborg Bibliotek, biblioteket i Nykøbing Falster samt biblioteket på Rentemestervej. Poul Sverrild er med i alle udsendelserne som den gennemgående figur, der skal trække de lange linjer i forhold til velfærdsstatens udvikling.

Nan Dahlkild syntes rigtig godt om den første udsendelse, og inden udsendelsen af det afsnit, han selv medvirkede i, lagde han ikke skjul på, at han var meget spændt på at se det endelige resultat.

"Jeg er allermest spændt på at se, hvordan det bliver klippet. Jeg tror, vi har optaget 3-5 gange på hvert sted, hvor vi stod forskelligt og sad forskelligt. Der blev lagt meget vægt på, at vi havde det samme tøj på hver gang, så man kunne klippe og skifte imellem de forskellige locations. Nu er jeg så begyndt at lægge mærke til den slags ting, når jeg ser andre TV-programmer!"

Lektor Nan Dahlkild

Nan Dahlkild finder det meget positivt, at bibliotekerne er blevet valgt ud og tøver ikke med at mene, at bibliotekerne er et af de vigtige rum for demokratiet. Det har været en udfordring ikke at kunne gå så meget i detaljer, men Nan Dahlkild havde hele vejen igennem stor tillid til tilrettelæggerne, og lige fra starten fornemmede han Cecilie Nielsens interesse for biblioteker.

"Jeg gjorde mit bedste men havde flere gange lyst til at bygge flere aspekter ind, men det måtte jeg give afkald på, fordi det skulle være kort og målrettet. Det har været en rigtig god øvelse i forskningsformidling."

Se traileren til udsendelserne på YouTube.

Af Bodil Christensen