13. april 2016

Havnebussen afgang 17.27

REPORTAGE

Beat, roman og digte på havnebussen afgang 17.27. København læser, og jeg er steget på Havnebussen 17.27 den første fredag i marts.

Mørket er begyndt at falde på, og Claus Høxbroe har fået selskab af Jacob Skyggebjerg, Sigurd Hartkorn Plaetner og Geer Rift.

"Det er ligesom at optræde i et fængsel – der er ingen, der kan gå.


- Claus Høxbroe

Det er pladeselskabet Scala og festivalen KBH Læser, der står bag dette event. Rundt omkring os hænger kulørte lyskæder, der er næsten helt mørkt med lidt lys bag oplæseren, og lav instrumental musik spiller i højttalerne placeret på stole hist og her.

Den første på scenen er Rift, der præsenterer nogle af sine nyeste skriblerier. Folk finder deres pladser, nogle bliver stående, og stilheden indfinder sig, da Rift siger sit første ord, mens musikken lyder stille i baggrunden. Rift, der gennem sine digte bringer tilhørerne til Stockholms Gamle Stan, læser op i et ganske roligt tempo. I hvert fald i forhold til Skyggebjerg, der er den næste i spotlyset. Begejstret udbryder han, at "det her forum er jo ret fedt med vand", og næsten uden nogle vejrtrækninger læser han blandt andet op fra bogen "Vor tids helt". Efterhånden som havnebussen lægger til og fra kaj, kommer flere og flere mennesker ombord, og ganske mange ser temmelig overraskede ud over, at der står en digter på havnebussen på en umiddelbart almindelig fredag aften.

Hartkorn Plaetner, som sidste år udgav "Noget om Vitus", overtager efter Skyggebjerg, og vi er tilbage i et roligt oplæsningstempo. Han læser blandt andet en tekst op om sommer og en endnu ikke udgivet tekst om sin farfar. Især sommerstemningen i litteraturen er rar at høre om på en kølig aften i marts, hvor mørket er brudt helt frem, og lysene på bygningerne skinner så fint i vandet, når vi sejler forbi. Den sidste på scenen er Høxbroe, som er en såkaldt beat-poet. Han starter ud med at spørge tilhørerne, om de har været til andre arrangementer på KBH Læser. Selv har han ikke, da han "har haft for travlt med at være mand." Udover at læse op fra forskellige tekster joker han lidt undervejs, og det er tydeligt at se, at en af hans inspirationskilder er Turell.

Vi sejler tilbage til stoppestedet på Det Kongelige Bibliotek, folk træder ud i mørket, og mens nogle bevæger sig ind til et afterparty i Dome of Visions, bevæger denne tilhører sig ind mod Rådhuspladsen. Måske er det ikke en oplæsning af Shakespeare eller Dante, der har fundet sted denne aften, men som Høxbroe så fint pointerer på sejlturen: "Vi var i Operaen, hva' faen, det er finkultur her."

Af Ann-Kristine Hald, studerende på 6. semester