12. juni 2015

Huse der har formet os

Udstilling

I juli og august kan du se udstillingen "Huse der har formet os" i Bibliotekssalen i Rundetårn, hvor lektor Nan Dahlkild er kurator.

Udstillingen, der løber fra den 4. juli til den 23. august, vil vise kendte og ukendte dele af Danmarks Kunstbiblioteks enestående samling af arkitekturtegninger, akvareller, fotografier, modeller og andre materialer, der illustrerer sammenhængen mellem udviklingen af vigtige danske institutioner og deres arkitektoniske udformning.

Et omfattende og varieret materiale vil dokumentere de arkitektoniske, sociale og politiske intentioner, der ligger bag udformningen af danskernes institutioner fra begyndelsen af det 19. århundrede til årtusindskiftet.

Lektor Nan Dahlkild

Lektor Nan Dahlkild Et vigtigt emne vil være udviklingen af velfærdssamfundet, men også institutionsbyggeriet i løbet af 1800-tallet og statens imposante kulturelle byggeri omkring forrige århundredskifte vil indgå i udstillingen.

Som eksempler på institutioner og bygningstyper kan nævnes børnehaver, skoler/uddannelsesinstitutioner, biblioteker/museer/kulturhuse, teatre/biografer/mediehuse, rådhuse/politistationer, stationer/lufthavne, fængsler, hospitaler og sociale institutioner. En række kendte danske arkitekters arbejder vil blive præsenteret, både realiserede byggerier og interessante projekter, der aldrig er blevet opført.

Der vil være omvisninger på både dansk og engelsk.

For yderligere information, kontakt kurator Nan Dahlkild.

Læs mere på Rundetårns hjemmeside