15. oktober 2013

Hvad forsker man i på IVA?

Forskning

Online hackergrupper, advarselsbilleder på cigaretpakker og børnelitteratur er blot nogle af de mange spændende emner, der forskes i på IVA.

Klik på forskernes navne for at læse hele deres portræt eller se den fulde liste over forskerportrætter.

Bliver rygere skræmt af advarselsbilleder?

Når IVAs professorer og lektorer ikke har travlt med at undervise i informationsvidenskab og kulturformidling, bliver der forsket på livet løs i alt fra deltagerkultur til skillingsviser.

Lektor Hans Dam Christensen fokuserer især sin forskning på tre områder: kunstformidling, museumsformidling og billedteori. Han har bl.a. undersøgt, hvorvidt de nye (meget grafiske) advarselsbilleder på cigaretpakker har haft en effekt på salget af cigaretter – et projekt, som har fået meget omtale i de danske medier.

Lektor Birger Larsen og adjunkt Elke Greifeneder arbejder begge på LARM-projektet, der har til formål at opbygge en struktur til forskning i mere end en million timers digitaliseret radio fra Statsbibliotekets arkiver. Elke Greifeneder har særligt interesseret sig for brugerbehov i virtuelle informationsmiljøer, mens Birger Larsen, udover sit arbejde med LARM, har udforsket, hvordan man kan lave et system, der kan hjælpe praktiserende læger med at diagnosticere sjældne sygdomme.

Adjunkt Gitte Balling og lektor Nanna Kann-Rasmussen er aktive forskere inden for feltet litteraturformidling på folkebiblioteket samt deltagerkultur, hvor de har undersøgt hvilke kulturelle aktiviteter, der finder sted uden for institutionerne, og hvad deltagerne personligt får ud af dem.

Er forskerreferencer objektive eller ren smiger?

Lektor Jeppe Nicolaisen er meget interesseret i forskningsevaluering og har bl.a. beskæftiget mig med faglitterære boganmeldelser, citationsanalyse og domæneanalyse. Han har tidligere undersøgt og afvist den hypotese, at forfattere nogle gange giver en reference til en anden udelukkende for at smigre sig ind i tidsskrifter.

Lektor Henrik Jochumsen har en stor interesse i udviklingen af det fysiske bibliotek, samt hvad der skal legitimere biblioteket og gøre det relevant. Han har især samarbejdet meget med lektor Casper Hvenegaard-Rasmussen og centerleder Dorte Skot-Hansen, og sammen har de udgivet flere bøger, bl.a. om biblioteket i byudviklingen.

Lektor Camilla Moring beskæftiger sig med informationskompetencer. Konkret har hun undersøgt, hvordan unge studerende udvikler studie- og informationskompetencer på tværs af to forskellige praksisformer, når de f.eks. bevæger sig fra deres sidste år i gymnasiet til deres første år på universitetet.

Lektor Laura Skouvig er fascineret af folkebibliotekernes historie. Hun har undersøgt kildematerialer som almanakker og skillingsviser. Hun har også forsket i bibliotekarens historie og i kulturarv.

Kan mennesket defineres som et tegn?

I Aalborg er lektor Lars Konzack meget involveret i interaktive medier og interesserer sig også for spil- og webdesign. Han har især forsket i online hackergruppen Anonymous og er ofte blevet citeret omkring dette i danske medier.

Lektor Hans Jørn Nielsen har længe interesseret sig for vidensorganisation af skønlitteratur, men på det seneste også i nye digitale netværksmedier og deres anvendelser i bibliotekssektoren.

Lektor Torkild Thellefsen forstår alting som tegnprocesser, hvad enten der er tale om kommunikation, information eller liv. Han er dybt fascineret af Charles Sanders Peirces semiotik og metafysik, bl.a. det forhold at mennesket er et tegn, og at mennesket dermed kan defineres på samme måde som andre tegn.

Professor Pia Borlund forsker i interactive information retrieval, som handler om, hvordan folk bruger og anvender digitale informationssøgesystemer og deres tilfredshed med den information, de finder. Hun er desuden meget interesseret i ’everyday-life information seeking’, som handler om den hverdagsinformationsadfærd, folk udfører i relation til f.eks. fritid og hobby men også som del af life-long learning, studie og job.

Lektor Helene Høyrup og professor Beth Juncker er hhv. meget interesserede i børnelitteratur og børnekultur. Helene Høyrup har bl.a. arbejdet med kanonstudier, æstetiske samspil mellem litteratur for børn og voksne samt historiografi, mens Beth Juncker har været leder for et stort børnekulturelt projekt, BIN-Norden, hvor forskere fra hele Norden samledes for at dele viden og diskutere det børnekulturelle felt.