1. juli 2014

Hvor får vi vores informationer fra?

Portræt

Nystartet adjunkt, Henriette Roued-Cunliffe, er interesseret i gør-det-selv kulturer, digital humanities og hvordan vi i dag finder informationer.

Comic strip

Hvad er dit nuværende forskningsområde?

Mit fokus på nuværende tidspunkt er gør-det-selv-Henriette Roued-Cunliffekulturer, hvilket kaldes DIY cultures (Do it yourself), som udspringer fra en autodidaktisk tilgang og ligger delvist indenfor forskningsfeltet ELIS (Everyday Life Information Seeking). Interesseområderne indenfor DIY spænder over et bredt felt fra programmører, som udvikler applikationer uden at have en uddannelse til personer som selvlært strikker deres eget tøj. Den informationsmæssige tilgang kommer til udtryk, da jeg interesserer mig for, hvordan personer med interesse i DIY søger information om deres specifikke interesseområde.  En af de ting jeg gerne vil undersøge, er betydningen af online communities, og hvordan information bliver delt i online communities. Samtidig ønsker jeg at kigge på forskellen mellem personer, som har flere informationssøgende kompetencer end andre, f.eks. gennem en længere uddannelse. Mine faginteresser omhandler ikke kun anvendelse og søgning af informationer via nettet, men ligeledes hvordan vi søger information gennem andre personer samt via biblioteket.

Har du været tilknyttet andre forskningsområder?

Jeg er oprindelig arkæolog med en stor interesse for IT, hvilket siden har udviklet sig til forskning i feltet Digital Humanities. Min MSc i Archaeological Computing omhandlede brugen af web services til at samle flere kulturhistoriske dataset i en simple søgemaskine.

Min ph.d. arbejdet videre med at samle dataset af historiske latinske tekster fra romerne i England samt andre IT systemer der kan være behjælpelige for de akademikere der læser disse tekster.

Jeg fortsætter mit arbejde med web services og Application Programming Interfaces (API) indenfor kulturhistoriske dataset bl.a. gennem projekter med University of Oxford, men også udvidet til nyere dataset som f.eks. folketællinger og andre dataindsamlingsmetoder, som f.eks. via crowdsourcing.

Til næste år er det 100 år siden, at kvindernes valgret blev en integreret del i vort samfund. I den forbindelse planlægger jeg et projekt, hvor jeg ønsker at undersøge eksistensen og validiteten af de informationer, som er knyttet til denne specielle dag – det vil være et projekt med afsæt i informationens ånd. Som kulturhistoriker er det vigtigt at stille sig kritisk overfor de adskillige myter, som ingen beviser har. Et af de perspektiver jeg har overvejet er at undersøge hvor vores opfattelse af kønsroller stammer fra og hvad denne viden har afsæt i.

Projektet skal være folkeligt og positivt forankret, hvilket vil sige at det ikke skal være et feministisk kampråb. Derimod må det gerne have en lidt skæv vinkel, men med det informaitonsmæssige perspektiv.

- Henriette Roued-Cunliffe

Jeg er meget interesseret i både et internationalt og nationalt samarbejde med personer som bevæger sig indenfor disse interessefelter.

Hvilke fagtidsskrifter og biblioteksblade læser du?

Jeg læser ikke noget specifikt, min faglighed er meget bred. Grundet min tilstedeværelse og interesse i digital humanities bruger jeg meget de sociale medier til at søge ny information og opnå ny viden om eksempelvis nye forskningsprojekter, hvorfor det er sjældent at jeg læser et bestemt tidsskrift eller magasin. Jeg læser dog ofte Uni-avisen, da jeg synes den giver et hurtigt overblik over nyere forskning på universitet.

Hvad læser du i din fritid?

Jeg tilbragte en stor del af min barndom på mit lokale bibliotek hvor jeg stort set læste alt hvad de havde på hylderne (især indenfor fantasi genren). I dag vil jeg dog hellere bruge hænderne og øjnene til at strikke eller kører bil og er meget glad for lydbøger. Senest har jeg hørt ”Analfabeten der kunne regne” af Jonas Jonasson og ”Hunger Games” af Suzanne Collins.

Sissel Secher-Nielsen