1. december 2017

IVA bliver til Institut for Informationsstudier

Navneskift

Den 1. december skiftede Det Informationsvidenskabelige Akademi navn til Institut for Informationsstudier. I daglig tale og som forkortelse bliver det til INF. Det engelske navn for instituttet bliver parallelt hermed Department of Information Studies (INF).

Navnet er det sidste og logiske step i forhold til at være en del af universitetsverdenen:

"Det nye navn vil gøre det nemmere at kommunikere, hvad vi laver," fortæller institutleder Jens-Erik Mai. "Det giver nemlig en del forvirring at være del af et universitet, men hedde 'akademi' på dansk og 'school' på engelsk."

En væsentlig årsag er også, at det nye navn signalerer en mere rummelig forståelse af, hvad informationsvidenskab er:

"Informationsvidenskab forholder sig til, hvordan systemer designes og håndteres, mens Informationsstudier også inkluderer sociale og kulturelle vinkler på teknologi og institutioner. Begrebsforskellen er ikke så stor på dansk, men på engelsk er skillelinjen mellem 'information science' og 'information studies' markant," siger Jens-Erik Mai.

Global navnetrend

IVA's nye navn følger også en global trend, hvor faget 'Library and Information Science' internationalt de seneste år har ændret navn til Information Studies på mange universiteter. Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) blev i april 2013 et institut på Det Humanistiske Fakultet. IVA havde få år forinden - i foråret 2010 - ændret navn fra Danmarks Biblioteksskole til IVA. Det blev derfor vurderet, at tiden ikke var moden til endnu et navneskifte i 2013.