18. februar 2014

Jeg elsker at hjælpe dem, jeg møder

Uddannelsesmesse

Bachelorstuderende Kristine Højen deltog i Uddannelse Uden Grænser-messen i Aarhus, hvor hun fortalte om uddannelsen på IVA.

I januar og februar har Uddannelse Uden Grænser-messen rejst rundt til 5 forskellige byer, hvor næsten samtlige videregående uddannelser i Danmark er blevet præsenteret.

Tre studerendeKristine Højen deltog i UUG-messen, der fandt sted i Scandinavian Congress Center i Aarhus den 15. og 16. januar. Hun var en af ambassadørerne for Future People, som er en organisation, der promoverer videregående IT-uddannelser på uddannelsesmesser, og som har deltaget i samtlige UUG-messer med en fælles stand.

"Future People er studerende fra humanistiske, naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige fakulteter med særlig fokus på IT, som formidler deres respektive uddannelser på UUG-messerne," fortæller Kristine Højen.

Man skal træffe bevidste valg
IVA fusionerede med Københavns universitet i april 2013. I forlængelse af dette er IVA nu på uddannelsesmesser en del af Future People. "I et fagligt perspektiv er IVA og Future People særligt relateret igennem den informationsvidenskabelige del af vores uddannelse, der er tæt knyttet til IT," siger Kristine Højen.

"Jeg elsker at hjælpe dem, jeg møder på messen med at komme lidt tættere på, hvad de gerne vil med deres liv.

- Kristine Højen

På Future People-standen kunne deltagerne tale med unge, som har valgt en it-uddannelse på universitetet. Der var både it-studerende fra humanistiske, naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og tekniske it-uddannelser, som fortalte om, hvad en it-uddannelse er, hvad man skal bruge den til, hvilke valgmuligheder man har, og hvordan ens personlige interesser kan kobles med en uddannelse med fokus på it.

Studerende omkring et bord med post-itsI mødet med de potentielle nye studerende fokuserede Kristen Højen hovedsageligt på at give dem vejledning, de kunne bruge til noget: "Mange er ikke bevidst om de utroligt mange valgmuligheder, der er i de videregående uddannelser, og jeg elsker at hjælpe dem, jeg møder på messen med at komme lidt tættere på, hvad de gerne vil med deres liv. Måske er IVA det, de gerne vil, måske ikke, så dét, jeg lægger mest vægt på på messerne, er at hjælpe messegængerne med at træffe et informeret valg omkring deres eventuelle videregående uddannelse."