1. juli 2014

Ny nordisk kandidatuddannelse: Joint Nordic Master in Cultural Leadership

Interview

Flag

IVA på Københavns Universitet er indgået et samarbejde om en ny nordisk kandidatuddannelse, Joint Master in Cultural Leadership. Initiativtagerne bag uddannelsen er Institut for Kultur og humanistiske fag på Høgskolen i Telemark. Foruden Købehavns Universitet og Høgskolen i Telemark er den tredje nordiske partner Högskolan i Borås. Uddannelsen er støttet af Nordisk Ministerråd og har opstart i august 2018.

Uddannelsens indhold

Udviklingen af den nye kandidatuddannelse er baseret på et samarbejde mellem tre stærke akademiske miljøer, og den skal udvikles i tæt samarbejde med kulturledere i de tre lande siger Nanna Kann-Rasmussen som er involveret i uddannelsen fra IVA.  Det er et vigtigt mål for uddannelsen, at den skal være relevant for kultursektoren. Uddannelsens moduler vil tage udgangspunkt i nogle af de store udfordringer, den kulturelle sektor står overfor. Uddannelsens fokus er ”reflexive learning”, hvor viden opnås i tæt samarbejde med professionelle lærere, medstuderende og interessenter fra den kulturelle sektor.

"

Vi har allerede nu opbygget et stærkt netværk af kulturledere og kulturentreprenører som vi skal bruge som inspirations og sparringspartnere.

- Nanna Kann-Rasmussen

I løbet af programmet vil de studerende opnå de nødvendige kompetencer, der kræves for at kunne navigere i de udfordringer, der præger kultursektoren i dag. Udfordringer som ofte er forbundet med digitalisering, globalisering, nye kommunikationsformer og nye kulturelle tiltag.

En ny disciplin

En yderligere målsætning for uddannelsen, er at udvikle kulturelt lederskab som en særskilt disciplin. Det første skridt i denne retning er muligheden for et ph.d.-stipendium i kulturel ledelse som uddeles af Institut for Kultur og humanistiske fag, Telemark University College i år. Det faglige team som står bag initiativet på den nye kandidatuddannelse, består udover Nanna Kann-Rasmussen og Henrik Jochumsen fra Københavns Universitet af Egil Bjørnsen fra Telemark og af Jenny Johannisson og Linnea Lindsköld fra Borås og, som også vil arbejde forskningsmæssigt med dette tema i fremtiden. Hvis du ønsker yderligere oplysninger om uddannelsen kan du kontakte enten Nanna Kann-Rasmussen eller Henrik Jochumsen på IVA.

Sissel Secher-Nielsen