25. oktober 2016

Ny viden og hyggelige møder på Alumnernes Dag

REPORTAGE

Den 8. oktober mødte KU-alumner op til en dag fyldt med spændende aktiviteter og oplæg. IVAs Alumneforening giver en beretning fra dagen.

Alumnernes Dag 2016 bød som vanligt på et indblik i nye faglige verdener, og IVA Alumneforening var naturligvis repræsenteret lige fra starten i den fyldte festsal.

Årets Æresalumne Søren Ulrik Thomsen leverede – på trods af indsigelser om at han kun havde læst bifag på KU – en fantastisk tale, som dels handlede om god litteraturs uforgængelighed, og hvorledes et godt værk bør kunne tåle at blive analyseret og vendt på hovedet af forskere og anmeldere. For god litteratur er ligesom et kalejdoskop, hvor de brudte stykker med glas lægger sig i et nyt fascinerende mønster, hver gang nogen tager det op og kigger gennem det.

Årets festforelæsning fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier var til gengæld mindre festligt og handlede om krigen i Syrien. Alumnerne fik indblik i, hvorledes forskellige grupper forholdt sig til hinanden i en meget “enkel” graf over Mellemøsten. Da Jakob Skovgaard-Petersen skulle til at præsentere sit bud på løsningen, der kunne give noget mere stabilitet i Syrien, løb han dog, som traditionen foreskriver, når en forsker virkelig får talt sig varm, tør for tid. Men den korte version, som han lige nåede at fortælle, inden vi måtte videre i programmet, var at sikre et parlament med en bred repræsentation af forskellige grupperinger.

Inden eftermiddagens to valgfrie oplæg nåede vi at prøve fremtidens snack – fårekylling med soja, sesamfrø og citron – og det smagte ganske udmærket af… Ja, soja, sesamfrø og citron. Så fremtiden virker ikke så skræmmende, som den måske ser ud, når man står med den spiddet på en træpind.

Fårekylling med soya og sesam - Se video på Instagram

Under et ganske udmærket oplæg om Danmark som en stormagt i Europa ved Charles Lock opdagede IVA Alumneforeningens udsendte, at vi ikke var alene(!), hvilket jo for den skarpe læser giver sig selv, siden KUs gamle festsal var fyldt, men det, vi opdagede, var, at der var endnu en IVA-alumne på deltageroversigten.

Vi mødte vores fagfælle i pausen og havde en god snak om uddannelsen i gamle dage, arbejdslivet og pensionisttilværelsen, og hvad man nu ellers small-talker om over fantastisk chokoladekage og eftermiddagens tredje kop kaffe. Hvis vi må komme med et ønske til næste år, er det, at vi får flere af den slags møder – og vi lover at holde jer informeret, når billetsalget for Alumnernes Dag 2017 går i gang.

Eftermiddagens sidste oplæg, ”Klodens mangfoldighed af liv: biodiversitetens krise” ved professor Carsten Rahbek fra Statens Naturhistoriske Museum, satte en god ramme om, hvad et forskeroplæg kan på Alumnernes Dag – det kan give indsigt og overblik over et meget specifikt område, og hvis formidleren er skarp, som Carsten Rahbek var det, så husker han også at inddrage nogle af de kritikpunkter, der er. I dette tilfælde at klimakrisen, hvis man ser den sammen med biodiversitetskristen, ikke nødvendigvis er forklaret helt til bunds, men at de teorisæt, man arbejder med, er nærmere, end hvis man ignorerede klimaforandringerne.

En faktor, der helt klart bidrog til hans oplæg, var også, at han ikke tog det for seriøst – han fortalte om at prøve sine teorier af ved at undersøge Yetiens levested og brugte illustrationer fra Tintin og Yetien til at illustrere det.

Aftenen blev afsluttet med en Bæredygtig middag og hyggeligt selskab fra bestyrelsesmedlemmer i nogle af de andre alumneforeninger.

Formand og næstformand for IVAs Alumneforening, Anna Overlund-Sørensen og Kathrine Bach Pachniuk