16. december 2015

Nye medlemmer i IVAs aftagerpanel

NAVNENYT

Mød Jette Guldborg Petersen og Christian Lauersen, som netop er trådt ind i IVAs aftagerpanel.

Karriere

Jette Guldborg Petersen er Universitetsbibliotekar på Lunds Universitetsbibliotek. Titlen indebærer, at hun er chef for biblioteksvirksomheden, og det har hun været siden marts 2012. Førhen var Jette Guldborg chef for Bibliotek och IT på Universitetsbiblioteket i Malmø (fra 2005-2012) og publikumschef samme sted fra 2002-2005. Inden hun tog springet til det svenske, arbejdede hun på Danmarks Veterinær- og Jordbrugsbibliotek. Jette Guldborg sidder også i referencegruppen for bibliotekaruddannelsen i Lund.

Jette Guldborg Petersen

"Jeg synes, det er utroligt vigtigt, at uddannelserne har kontakt med branchen, fingeren på pulsen og taler med dem, der skal bruge både bibliotekarer og kandidater. Jeg har tidligere været næstformand og siddet seks år i bestyrelsen for det, der svarer til rektorkollegiets bibliotekschefgruppe i Sverige, og der gik ikke lang tid, fra Per havde spurgt, om jeg ville være med i jeres aftagerpanel, til jeg sagde ja.

Jette Guldborg Petersen

Christian Lauersen er chef for Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek ved Københavns Universitetsbibliotek. Denne stilling har Christian varetaget siden marts 2014, hvor han kom fra en stilling som chef for Det Juridiske Fakultetsbibliotek. Herudover er Christian ansvarshavende redaktør for Danske Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbibliotekers tidsskrift REVY. Christian er uddannet cand.scient.bibl fra IVA (daværende Danmarks Biblioteksskole) fra 2007. Han skriver om biblioteker, deres udvikling og især dataservices ved fag- og forskningsbiblioteker på The Library Lab

Christian Lauersen

"Biblioteker skabes ikke af bøger og bygninger. De services, som de tilbyder, og den nutid og fremtid de skal navigere i, er forankret i de medarbejdere, der arbejder på biblioteker og de kompetencer, som de har. Fag-, forsknings- og uddannelsesbibliotekerne ansætter naturligvis en del andre professionsgrupper end Bibliotekar DB’er og kandidater fra IVA,  men det siger sig selv, at denne professions kompetencer og faglige fokus nu og i fremtiden er yderst væsentlig for sektorens udvikling, og jeg er glad for at kunne bidrage til, at der er tæt dialog mellem IVAs uddannelser og forskning og sektorens behov.

- Christian Lauersen