15. oktober 2013

Skal dit bibliotek være et ikonisk glassneglehus, et urban office eller en specialforretning?

Biblioteksudvikling

Nyt modelprogram for folkebiblioteker sætter skub i udviklingen til gavn for både biblioteker og byudvikling.

Insight IVA møder lektor Dorte Skot-Hansen dagen efter konferencen, hvor modelprogrammet for folkebiblioteker blev lanceret. Arbejdet har været i gang i halvandet år, og nu var tiden kommet til at præsentere det for både biblioteksfolk og byplanlæggere i hele Norden.

"Interessen for biblioteket som fysisk rum hænger sammen med en vis bekymring for, om biblioteket er ved at forsvinde som institution. Men det, vi har oplevet, både i Danmark og i udlandet, er blandt andet en stigende interesse for at bygge store biblioteker, der næsten bliver ikoner. Samtidig med at mindre biblioteker er lagt sammen, bygges der også nye biblioteker i områder, hvor man ønsker at skabe byudvikling og byfornyelse," fortæller Dorte Skot-Hansen.

Modelarbejdet er igangsat af Kulturstyrelsen og støttet af Realdania. Dorte Skot-Hansen har sammen med tidligere direktør for Styrelsen for Bibliotek og Medier Jens Thorhauge været projektets fagkonsulent og sparringspartner for Signal Arkitekterne, der har udformet programmet.

Modellen her flere formål. Den kan først og fremmest bruges i relation til den strategiske udvikling i en region eller en kommune, der ønsker at nybygge, ombygge eller bare nyindrette et bibliotek. Modellen kan også bruges som et helt konkret værktøj, når arkitekter og bibliotekarer skal diskutere, hvordan netop deres bibliotek skal indrettes. Modellen er ikke en skabelon, den har fokus på udfordringer, ideer og muligheder. Og designudfordringer er der nok af: fællestorvet, studiezonen, scenen, det fleksible værksted og caféen er bare et par eksempler på de emner, der foldes ud i modellens mange inspirerende cases.

"Det er første gang Signal Arkitekterne arbejder med et interaktivt program og meningen er, at man løbende kan udvikle videre på modellen bl.a. via Twitter og Facebook," forklarer Dorte Skot-Hansen. "Vi glæder os også til at den bliver oversat til engelsk for den har helt sikkert et internationalt potentiale, ikke mindst i de asiatiske lande, der er meget optaget af nye tanker om velfærdsstatens kulturelle institutioner og biblioteket som et demokratisk rum."

Forløberen for modelprogrammet er en 4-rumsmodel for folkebiblioteker, som Dorte Skot-Hansen har udviklet sammen med sine kolleger på IVA Henrik Jochumsen og Casper Hvenegaard Christensen.

"For mig personligt har det altid betydet meget, at min forskning har en relation til praksisverdenen. Og når man så direkte kan se, at det har indflydelse på, hvordan møbler står i et lokale eller hvordan man udvikler et funktionsområde inden for en kulturinstitution, så begynder det for alvor at blive sjovt."

Men hvordan får man egentlig idéen til sådan en model? "Det er et spørgsmål om at arbejde med begreber, og så sætte dem i relation til hinanden," forklarer Dorte Skot-Hansen. "Det kan sammenlignes med et udviklingsprojekt, hvor man arbejder med den viden, man har om omverdenen, og med de dagsordener der er på et givet tidspunkt. Modellen er både baseret på empirisk og teoretisk viden, og den skulle gerne både indfange, hvad der foregår lige nu, og hvor tendenserne peger hen. Men den er ikke fremtidssikret. Den dag alle bibliotekerne ligner hinanden, så skal der ske noget nyt igen."

Modellen er blandt ni indstillede kandidater til KU's innovationspris - test modellen.