16. december 2015

Studieliv

INTERVIEW

Studerende Jes Hansen fortæller om sine interesser både inden og uden for studiet, herunder arbejdet med studiemiljøprojektet STEP.

Hvorfor søgte du ind på IVA?

Jeg havde en idé om, at jeg skulle være folkebibliotekar, og så virkede det som et godt sted at starte. At den holdning så har ændret sig igennem mit uddannelsesforløb og mit engagement uden for studiet på IVA er en anden sag.

Hvilke fag har i din mening været de mest spændende på studiet?

Generelt vil jeg starte med at sige, at langt de fleste fag har været relevante og har været udstyret med kompetente folk til at styre slagets gang. Hvis jeg skulle fremhæve enkelte fag, så har jeg personligt været rigtigt godt tilfreds med et, jeg havde på 4.semester, der handlede om organisationsteori i en informationsvidenskabelig kontekst. Det var lærerigt, hands on og med et fokus på konkrete problemstillinger fra erhvervslivet. Krydret med engagerede undervisere var det et meget tilfredsstillende forløb. På kandidaten har jeg indtil videre været meget tilfreds med valgfaget ”Medical Informatics”, som gav et dejligt perspektiv på, hvordan informationsvidenskab virkelig kan gøre en forskel.

Jes Hansen

Er du involveret i studiemiljøet på IVA?

Ja, jeg har været meget glad for at være en del af det navnkundige STEP-projekt. For de uindviede er STEP en arbejdsgruppe bestående af flere engagerede personer med tilknytning til IVA, som gør et mere end hæderligt forsøg på at højne det psykosociale miljø her på IVA. Det har affødt en masse projekter, der har forsøgt at hjælpe studerende i forhold til eksamen, hjælpe studenterforeninger, tænke i alternative læringsstile og give de studerende muligheder for at blive bedre forberedt i forhold til deres studieforløb  etc. Det er meget givende og har samtidig givet mig en bedre forståelse af, hvordan studiet fungerer, og hvilke problemstillinger IVA og deres studerende står overfor.

Hvad synes du er det bedste ved dit studie?

Det at diskutere diverse problemstillinger med underviser og medstuderende. Generelt er jeg ret vild med tanken om at have inkluderende undervisning, og det er mit generelle indtryk, at det er ud fra de læringsmekanismer, at de fleste undervisere arbejder her på studiet. Det hjælper meget på min forståelse af stoffet. Men jeg snakker også som et vandfald.

Har du haft nogen studiejob i løbet af studiet?

Det har jeg, og jeg kan ikke understrege nok, hvor givende det er at have et job ved siden af. Det at have muligheden for at bruge teori og de praktiske værktøjer, vi støder på i undervisningen, i konkrete arbejdssituationer er guld værd. Jeg har været/er studentermedhjælper på Professionshøjskolen Metropol, som er tilknyttet forskningsbibliotekerne for ernæring, sundhedsuddannelserne og sygepleje mv. Og at man så samtidig har arbejdet med hyggelige folk i processen, det er bare et kirsebær på toppen.

Hvad er den sidste bog, du har læst?

Jeg vil gerne kunne sige Dostojevskis Forbrydelse og Straf, men den er jeg ikke liiige nået til endnu. Jeg har senest læst Cæsar-serien af Conn Iggulden, og jeg synes, den var glimrende men måske ikke ligefrem fin kultur i yderste potens.

Hvilken musik kan du godt lide at lytte til?

Over en promille på 1, så kan jeg skråle med på det meste, men jeg lytter mest til ”kedelige” indie bands som The National, The Shins, Arcade Fire, Future Islands og lignende. Og så selvfølgelig Bruce Springsteen, det dejlige menneske.

Hvad er den sidste film, du har set?

"Spectre" – den nye James Bond. Den sidste gode film, jeg har set, var dog Amy. Også selv om den efterlod mig lidt nedtrykt på menneskehedens vegne.

Har du planer om ferie i år?

Skiferie i påsken til Alperne.

Hvad er dine fremtidsplaner efter studiet?

At få et job. Det er så forbandet kedeligt, men for mig gælder det primært om at komme i arbejde, og så må vi ligesom tage den derfra. Om det kommer til at blive i Randers, København eller Slagelse må fremtiden vise.