23. februar 2017

Undervisning med X factor

BOOTCAMP

Forestil dig, at du skal præsentere dit projekt for to skrappe dommere på en bootcamp i Helsingør. Nu er du klar til at høre Benjamin, Martin og Magnus fortælle om deres kursus i Entreprenørskab og Partnerskaber på IVA.

Hvorfor en bootcamp?

"Det var noget helt andet at komme uden for IVA, og vi konstruerede en elevator-pitch helt fra bunden. Det var helt klart X Factor-agtigt og meget anderledes at skulle tale til erhvervsfolk, der kiggede knivskarpt efter råmaterialet, produktet og potentialet i vores idé. Heldigvis havde vi kort forinden fået lov til at afprøve vores pitch over et Skype-møde med en fra Iværksætterhuset."

Fra pallesofa til DIY-projekt

"Vi vil gerne skabe et åbent og frit træværksted. Forestil dig, at du får lyst til at lave dine IKEA-møbler om – så vil du kunne komme ned i vores værksted. Vi har materialerne, og alle kan arbejde på deres projekter i fællesskab. Idéen udsprang af, at vi manglede siddeplads til tre på vores altan. Så kom jeg op med idéen om, at vi kunne lave en pallesofa. Det gjorde vi, og den passede perfekt. Men vi var nødt til at tage helt ud til Martins forældre i Værløse for at lave den, og så fik vi idéen om at skabe et rum, hvor man kan lave sine ting sammen."

"Vi har ikke på noget tidspunkt tænkt, at vi skulle tjene penge på det. Vi tror på, at der mangler et sted, hvor man kan mødes på tværs og udveksle idéer og tanker. Så det er mere et kulturprojekt."

"Målgruppen er folk, der vil lave ting selv, måske med en grænse omkring de 40 år. Vi lavede en målgruppeanalyse og fandt ud af, at Nørrebro er et sted, hvor nye pop-up steder, i denne kategori, har en større chance."

Kan partnerskabet holde?

"Vi havde også en partnersamtale med Silvan på Frederiksberg. De har en gør-det-selv skole og var meget interesserede i vores projekt. De kunne sagtens forestille sig at stille værktøj til rådighed for os og har ligeledes et økonomisk sponsorat, de uddeler årligt. Så kunne de få et skilt op i værkstedet. De havde faktisk selv lavet en undersøgelse, der viste, at behovet for gør-det-selv er på vej frem."

"Vi har overvejet at indlede et samarbejde med et bibliotek i relation til deres maker-spaces. Så kunne man lave events med børn og unge – de kunne give den fuld gas og bagefter fremvise deres projekter på bibliotekerne."

"Vi har ikke lagt idéen fuldstændig på is. Hvis muligheden byder sig, kunne det blive et emne for en senere opgave, hvor man kunne overveje nye aspekter. Men grundmotivationen er der stadigvæk. Vi mangler sådant et sted."

Brug dit netværk

"På kurset arbejdede vi med det, der hedder effectuation. En af pointerne her er, at man skal bruge sine egne og andres kompetencer og se, hvor meget der kan lade sig gøre. Så vi måtte simpelthen ikke lægge budget – og det var lidt svært, da vi var ude og snakke med Silvan!"

"Der er virkelig mange ting i hele processen, man sagtens kan tage med videre. Især det at springe ud i det. På et tidspunkt havde vi en samtale med Copenhagen Solutions Lab, og de ville gerne hjælpe os med at finde lokaler."

En logbog giver overblik

"I forløbet skulle vi føre logbog hver dag, der skulle indeholde: observationer, tolkning af observationerne og personlige oplevelser. Hele processen har været ekstremt lærerig, og den har givet os mod til at hive fat i folk og stille 'dumme' spørgsmål."

Eksempel fra logbog:

• Observation: Introduktion til personlige præsentationer af "bird in hand"-princippet. Effectuation CV. Hvem er entreprenøren? Tilblivelse af muligheder. Evaluering af muligheder
  • Tolkning af observation: Knytte flere teoretiske principper til praksis gennem eksempler. Gode diskussioner i plenum
  • Personlig oplevelse: Jeg følte ubehag og nervøsitet i forbindelse med min personlige fremlæggelse af "bird in hand"- princippet. For mig er dette en barriere , der skal overskrides.

Noget har rykket sig

"Når vi i dag ser 'Løvens hule', så tænker vi, at noget har rykket. Først tænker man: ”Det her er for kompliceret”, men den næste tanke er så: "Hvem ved noget om det, og hvem kan vi trække på?" Hvis man får en idé, så skal man bare tale om den – så møder man på et eller andet tidspunkt nogen, der kan hjælpe. Og du får hele tiden kritik, så projektet bliver formet og udvikler sig hen ad vejen. Det entreprenørielle er jo egentlig meget pragmatisk. Du skal bare gå ud og gøre noget, så får du feedback og bliver skudt ned eller op, men man får altid et eller andet med tilbage."

"Det er svært at komme til en jobsamtale, men det er endnu sværere at sælge sig selv, så her har vi helt sikkert fået meget forærende. Og det bliver mere virkeligt, når man skal snakke om det uden for klassen."

"Det spændende ved faget var, at du hele tiden blev skubbet lidt til. Strukturen og måden, man arbejdede på, var meget anderledes. Det er et superfint springbræt til at komme i touch med mange forskellige mennesker, og måske forstå fremtidens virksomheder og selv gå ud og skabe sit eget job."