Projektorienteret forløb mellem studerende og arbejdsplads

Studerende kan indgå i et projektorienteret forløb – i daglig tale ”praktik” –, hvor de udfører projekter eller opgaver for en virksomhed, organisation eller myndighed. Et projektorienteret forløb er et læringsforløb, som indgår i den studerendes samlede uddannelse, hvor den studerende skal afprøve og udvikle sine akademiske kompetencer ved at udføre konkrete opgaver.

Under forløbet skal den studerende have en kontaktperson fra virksomheden, og en faglig vejleder (underviser) fra universitetet, der tager sig af vejledning af eksamensopgaven. Den studerende afslutter forløbet med en prøve som bedømmes af universitetet.

 

  • En studerende som er motiveret og engageret
  • Adgang til den nyeste viden, analyser og metoder fra den studerendes fagområde
  • Et frisk pust, nye perspektiver og ny energi til virksomheden
  • Brobygning mellem virksomhed og akademiker
  • Viden om hvad akademiske medarbejdere kan bidrage med – hvis du overvejer at ansætte højtuddannet arbejdskraft som noget nyt
  • Derudover kan I overveje, om projektorienteret forløb kan være afsæt for et fremtidigt samarbejde om virksomhedsspeciale, hvor din virksomhed drager nytte af viden fra specialearbejdet.

 

Den studerende kan i et projektorienteret forløb løse afgrænsede projekter eller opgaver. Den studerende kan tilbyde generel, akademisk bistand inden for fx kommunikation, formidling, analyse, udvikling og markedsføring.

Hvornår

Et projektorienteret forløb er typisk placeret i tidsrummet september – december eller februar – juni efter aftale mellem studerende og virksomhed. Der må gerne aflægges timer også på andre tidspunkter ifølge aftale med den studerende, men forløbet skal være afsluttet inden eksamen.

Hvor mange timer

Et projektorienteret forløb er normeret til et halvt semester (15 ECTS) (hvor studerende sideløbende følger et andet modul på universitetet) eller et helt semester (30 ECTS).

Et projektorienteret forløb på 15 ECTS svarer til 375 - 400 arbejdstimer

Et projektorienteret forløb på 30 ECTS svarer til 600 - 650 arbejdstimer

Ved 15 ECTS kan timerne efter aftale mellem studerende og arbejdspladsen – placeres med mange timer om ugen på få måneder eller spredes ud over hele semesteret med færre timer om ugen.  

Der skal tages hensyn til, at den studerende skal have tid til at følge evt. undervisning på universitetet samt deltage i praktikseminar og forberede sig til eksamen.

NB: Bliver den studerende bedt om at arbejde ud over det i KU-kontrakten aftalte timeantal, skal disse aflønnes separat.

 

 

  1. Udarbejd et ’praktikopslag’: Fortæl kort om virksomheden, de konkrete projekter/opgaver og hvilke kompetencer du søger hos den studerende. Anfør gerne en ansøgningsfrist og en kontaktperson.
     
  2. Del opslaget: Du kan dele opslaget i vores Facebookgruppe Job og praktikopslag – Institut for Kommunikation. Du kan også få delt opslaget bredere ved at benytte KUs Jobbank. Del gerne opslaget i april (for aftaler med start i september) eller september (for aftaler med start i februar). Del evt. også opslaget via andre relevante kanaler fx via netværk eller sociale medier.
       
  3. Lav en aftale med en studerende: Når du har fundet den rette studerende, skal I sammen aftale de nærmere rammer og indgå en KU-kontrakt (som den studerende medbringer). Den studerende skal i samarbejde med virksomheden sikre, at kontrakten lever op til kravene og de faglige mål i studieordningen og til rammerne for projektorienteret forløb. Her lægges vægt på en fornuftig arbejdsbeskrivelse med relevante opgaver. Den studerende indsender kontrakten til instituttet til godkendelse.
       
  4. Supervision af den studerende: Under det projektorienterede forløb skal den studerende have en kontaktperson i virksomheden. Kontaktpersonen skal sørge for supervision, løbende kontakt og feedback, så den studerende kan få sparring undervejs og forløbet kan afvikles tilfredsstillende.

 

Ja, hvis der er indgået en kontrakt mellem virksomheden, den studerende og instituttet, er forløbet ECTS-givende og indgår som en del af den studerendes uddannelse. Andre typer aftaler betragtes som initiativer indgået i den studerendes fritid.

 

 

  

 

Rammerne for et projektorienteret forløb

Her kan du læse mere om de rammer, der gælder for projektorienterede forløb mellem virksomheder og studerende.

Kontrakt: Forud for projektorienteret forløb skal der være indgået en KU-kontrakt. Forløbet kan begynde, når virksomhed, studerende og instituttet har underskrevet kontrakten. Kontrakten ligger på vores intranet, og den studerende har adgang til den.

Arbejdsopgaver: Forløbet skal tage udgangspunkt i de arbejdsopgaver, som er fastlagt i kontrakten. Arbejdsopgaverne skal være afgrænsede projekter eller opgaver, hvor den studerende får afprøvet og udviklet nogle af sine akademiske kompetencer. Arbejdsopgaverne skal være af akademisk relevant karakter og afspejle de faglige mål for det projektorienterede forløb i den studerendes studieordning. Den studerende kan selv bidrage til kontraktens udformning med disse oplysninger. Arbejdsopgaver, som ikke kræver akademiske kompetencer som fx lettere kontorarbejde og praktisk arbejde, skal være meget begrænsede.

Kontaktperson i virksomheden: Virksomheden skal udpege en kontaktperson, som skal være den studerendes supervisor. Kontaktpersonen skal undervejs kunne hjælpe, guide og støtte den studerende i udførelse af opgaverne samt have blik for, at den studerende får det aftalte udbytte ud af forløbet. Kontaktpersonen skal løbende evaluere den studerendes arbejde og give vedkommende feedback. Formen skal fremgå af kontrakten og kan tage form af ugemøder, sparring, instruktion etc.

Vejleder på universitetet:  Instituttet er den studerende tilknyttet en faglig vejleder (underviser), som også er eksaminator til eksamen.

Tidsnormer: Forløbet skal overholde de timenormer, som er fastlagt af universitetet. Medmindre andet aftales i kontrakten, skal timerne placeres inden for almindelig arbejdstid. Der skal tages hensyn til, at den studerende skal have tid til at følge evt. undervisning på universitetet, praktikseminar samt forberede sig til eksamen.

Udgifter: For projektorienterede forløb gælder, at disse aldrig må være lønnede. Virksomheden kan dog yde tilskud til dokumenterede udgifter tilknyttet forløbet som fx udgifter til transport, telefon eller husleje. Derudover har virksomheden mulighed for at give studerende en erkendtlighed, som udtryk for en påskønnelse for opholdet i virksomheden. Læs mere på SU’s webside.