Stine Lomborg
Lektor - forfremmelsesprogrammet
Institut for Kommunikation
Karen Blixens Plads 8, 2300 København S, 15B Bygning 15B (Afsnit 2), Bygning: 15B-2-11
Primære forskningsområder
Jeg forsker i mediernes rolle i hverdagslivet og deres samfundsmæssige betydning - særligt med fokus på digital tracking og dataficering. Min forskning omfatter følgende emner:
-
Self-tracking i hverdagsliv, arbejdsliv og sundhed
-
Metodeudvikling i digitale medier
-
Dataficering med særlig fokus på automatiseret beslutningstagen og persondatabeskyttelse i et regulatorisk og etisk perspektiv
-
sociologisk medie- og kommunikationsteori.
Aktuel forskning
Jeg arbejder med at forstå betydningen af digital tracking og data-drevne beslutninger for individ og samfund og med at udvikle medie- og kommunikationsvidenskabelig forskning i digital tracking og dataficering. Min forskning er forankret i følgende projekter:
Datafied Living. Jeg leder et team af forskere i en undersøgelse af hvordan almindelige danskere oplever at tracke sig selv og blive tracket af andre på tværs af det personlige liv, arbejdslivet og vores liv som borgere i velfærdssamfundets institutioner. Vi undersøger også de underliggende infrastrukturer der muliggør tracking og data-drevet processering af data om os. Denne forskning er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, 2020-2024 og et ERC Starting Grant, 2021-2025.
Automating Welfare. Jeg leder den danske forskningsgruppe i et internationalt komparativt studie af, hvordan automatiseret beslutningsstøtte i den offentlige sektor kan bruges til gavn for borgerne. Projektet er finansieret af CHANSE.
Platform Intelligence in news. Projektet undersøger, hvordan AI-systemer kan bruges i nyhedsmedier og hvilke afledte effekter systemerne har ift. nyhedsindhold og -brug. Projektet er finansieret af Innovationsfonden, 2020-2023.
Undervisnings- og vejledningsområder
Jeg underviser og vejleder i Kommunikation og it-relaterede emner på Bachelor-, Kandidat- og PhD-niveau, og indenfor følgende områder:
- Empiriske undersøgelsesmetoder
- Medie- og kommunikationsteori
- Mediebrugsanalyse
- Sociale medier og netværkskommunikation
- Organisationskommunikation
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Interpretation as luxury: Heart patients living with data doubt, hope and anxiety
Lomborg, Stine, Langstrup, Henriette & Andersen, Tariq Osman, 2020, I: Big Data & Society. 7, 1, 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Methods for datafication, datafication of methods: Special issue of European Journal of Communication
Lomborg, Stine (red.), Dencik, L. (red.) & Moe, H. (red.), 1 jun. 2020, I: European Journal of Communication. 35, 3, s. 203-212Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Decoding algorithms
Lomborg, Stine & Kapsch, Patrick, 3 jul. 2019, I: Media, Culture & Society. 42, 5, s. 745-761 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The temporal flows of self-tracking: checking in, moving on, staying hooked
Lomborg, Stine, Thylstrup, Nanna & Schwartz, J., 2018, I: New Media & Society. 20, 12, s. 4590–4607 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
A state of flux: Histories of social media research
Lomborg, Stine, 2017, I: European Journal of Communication. 32, 1, s. 6-15 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Users across media: An Introduction
Lomborg, Stine & Mortensen, Mette, 2017, I: Convergence. 23, 4, s. 343-351 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Self-tracking as communication
Lomborg, Stine & Frandsen, K., 2016, I: Information, Communication & Society. 19, 7, s. 1015-1027 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Social media, social genres: Making sense of the ordinary
Lomborg, Stine, 2014, New York: Routledge. 212 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Mapping Actor Roles in Social Media: Different Perspectives on Value Creation in Theories of User Participation
Lomborg, Stine & Bechmann, A., 2013, I: New Media & Society. 15, 5, s. 765-781 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
ID: 33842766
Flest downloads
-
4919
downloads
Using APIs for data collection on social media
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
2108
downloads
Self-tracking as communication
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
427
downloads
Users across media: An Introduction
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet