Lucas Cone

Lucas Cone

Tenure Track Adjunkt

Primære forskningsområder

Jeg forsker i mødet mellem uddannelsespolitik og det levede liv i skoler og andre uddannelsessteder. Gennem etnografiske tilgange har jeg blandt andet undersøgt konsekvenserne af digitalisering og privatisering i uddannelsessektoren og deres konsekvenser for de værdier, der styrer det pædagogiske arbejde. 

Empirisk har jeg beskæftiget mig med blandt andet digitale platforme og Big Tech, nye former for uddannelsesfilantropi, skjult markedsføring i skoler, privat lektiehjælp,  konsulentbureauer, EdTech industrien samt global uddannelsespolitik.

Jeg sidder i bestyrelsen for KvaleKonferencen og er tilknyttet som redaktør for 'Education Governance Research' serien (Springer) samt Danish Journal of Educational Studies. Derudover optræder jeg som ekspert på uddannelsesområdet i forskellige sammenhænge og er flittig foredragsholder rundt om i landet. 

Aktuel forskning

Jeg arbejder i øjeblikket på fire projekter, der på forskellig vis taler ind i mine overordnede forskningsinteresser. 

New privatization udforsker hvordan nye projekter iværksat af kommercielle aktører og filantropiske organisationer i stigende grad er med til at sætte dagsordenen for uddannelsespolitiske prioriteter og pædagogiske praksisser. Gennem historiske og nutidige etnografiske studier kigger projektet på forholdet mellem den offentlige og private sektor på uddannelsesområdet og de udfordringer, der i dag præger den demokratiske skolemodel. 

Privatization and funding shortfalls in the working conditions of Education Support Personnel er finansieret af Education International og undersøger forholdene for støttepersonale på skoler i hele verden. Støttepersonale (pedeller, rengøringspersonale, bibliotikarer, sprogspecialister, støttepædagoger, sundhedspersonale i skoler) udgør i gennemsnit mellem 20-30% af den samlede arbejdskræft i uddannelsessektoren, men deres bidrag og rettigheder er ofte usynlige. Sammen med Anja Giudici (Newcastle) arbejder jeg på en rapport, der kortlægger betingelserne for støttepersonalets arbejde og kommer med anbefalinger til Education Internationals medlemmer, der repræsenterer over 30 millioner profesionelle i uddannelsesektoren. 

Governing by materiality undersøger nye styringsformer i uddannelsessektoren forankret i materialiteter og emner, der typisk falder udenfor konventionelle studier af uddannelsespolitik. Projektet undersøger blandt andet hvordan skolearkitektur, glitter, affekter, algoritmer og andre typer materialitet spiller en konstituterende rolle for hvem og hvad, der gøres synligt og magtfuldt i pædagogiske praksisser. Projektet udmøntes i en antologi redigeret sammen med Jette Sandager (AU).

Endelig skriver jeg sammen med Joachim Wiewiura (AAU) på bogen EduPolitics: A Political Philosophy of Schooling der har kontrakt på MIT Press og forventes udgivet i sommeren 2025. 

Undervisning og vejledning

Jeg underviser og vejleder i uddannelsespolitik, pædagogikkens historie, videnskabsteori, uddannelsesteknologi, kritisk pædagogik, komparativ pædagogik og etnografiske tilgange til institutionsforskning. I min forskning trækker jeg især på kritisk pædagogik, nymaterialisme, posthumanistisk teorier samt postkvalitative forskningstilgange.

Udvalgte publikationer

  1. E-pub ahead of print

    Subscribing school: digital platforms, affective attachments, and cruel optimism in a Danish public primary school

    Cone, Lucas, 16 okt. 2023, (E-pub ahead of print) I: Critical Studies in Education. 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  2. Plug and Play Pedagogy: Exploring the Messy Realities of Smart Technology in a Danish Public School

    Cone, Lucas, 2023, Aarhus Universitet. 278 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  3. Pandemic Acceleration: Covid-19 and the emergency digitalization of European education

    Cone, Lucas, Brøgger, K., Berghmans, M., Decuypere, M., Förschler, A., Grimaldi, E., Hartong, S., Hillman, T., Ideland, M., Landri, P., van de Oudeweetering, K., Player-Koro, C., Rensfeldt, A. B., Rönnberg, L., Taglietti, D. & Vanermen, L., sep. 2022, I: European Educational Research Journal - EERJ. 21, 5, s. 845-868 24 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    The platform classroom: Troubling student configurations in a Danish primary school

    Cone, Lucas, 2023, I: Learning, Media and Technology. 48, 1, s. 52-64 13 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  5. Teachers on the market: Professional relations, desires, and ambiguities in digital teacher-to-teacher economies

    Cone, Lucas, 2022, I: Teachers and Teaching: Theory and Practice. 28, 6, s. 742-756 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  6. Introduction: mapping commercial interests and imaginaries in Nordic education

    Cone, Lucas & Moos, L., 8 mar. 2022, I: Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 8, 1, s. 1-8 8 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftLederfagfællebedømt

  7. “They Would Do Just Fine Without Me”: Experiences of Private Tutoring in Denmark

    Cone, Lucas, sep. 2021, I: ECNU Review of Education (ROE). 4, 3, s. 566–589 24 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

ID: 337014034