Fy og Bi: Et transnationalt filmfænomen
En undersøgelse af grænsekrydsende entanglements i produktions-, distributions- og modtagerperspektiv
Jannie Dahl Astrup forsvarer sin ph.d.-afhandling.
Bedømmelsesudvalg
- Lektor Eva Jørholt (Københavns Universitet)
- Professor Mats Jönsson (Göteborg Universitet)
- Lektor Joel Frykholm (Lunds Universitet)
Leder af forsvarshandlingen
- Lektor Johannes Riis (Københavns Universitet)
Kopier af afhandlingen vil være fremlagt til gennemsyn på:
- Københavns Universitetsbibliotek (KUB), Søndre Campus, Karen Blixens Plads 7
- Læsesal Øst i Det Kongelige Bibliotek (Den Sorte Diamant), Søren Kierkegaards Plads 1
- Institut for Kommunikation, Karen Blixens Plads 8.
Resumé af afhandlingen
Afhandlingen undersøger det danske filmkomikerpar Fy og Bi som et transnationalt filmfænomen i 1920’erne og 1930’ernes filmkultur. Fra 1921 til 1940 blev der produceret 48 film med Fy og Bi; størstedelen af disse af produktionsselskabet Palladium, hvor instruktøren Lau Lauritzen i 1921 etablerede duoen. Sideløbende blev de to skuespillere bag, Carl Schenstrøm og Harald Madsen, udlånt til udenlandske filmselskaber, der også iscenesatte Fy og Bi-film. Filmene nød stor og bred international succes, men nogen større akademisk forskningsindsats i dette kapitel af dansk stum- og tidlig tonefilm har ikke tidligere været foretaget.
Den overordnede filmhistoriske tilgang tager afsæt i New Cinema History, hvor sociokulturelle forhold omkring distribution og filmfremvisning søges afdækket empirisk og kildenært. Denne metodologiske praksis centrerer sig i særlig grad omkring kilder som aviser og branchepublikationer. Gennem en detaljeret undersøgelse af kildemateriale som dette, udforskes og kortlægges produktions- og distributionsforhold, samarbejdspartnere og fremvisningspraksis i relation til Fy og Bis grænsekrydsende aktiviteter. I analysen af, hvorledes filmene med Fy og Bi nåede så langt ud over de danske grænser, inddrages en række anskuelsesvinkler i afhandlingen.
Først indskrives etableringen af Palladium – dette oprindeligt som et svensk selskab på dansk grund – i relation til den øvrige, danske filmbranche omkring 1920. Da Palladium i 1923 indgik samarbejde med en engelsk filmagent, Arthur G. Gregory, og en tysk distributør og producent, Lothar Stark, tog selskabets udenlandske succes fart. Gennem afdækningen af disse hidtil oversete aktørers roller; både i relation til Palladium og Fy og Bi samt den øvrige filmbranche, bidrager afhandlingen med ny viden og filmhistorien nuanceres. Derefter kortlægges de i alt tretten udenlandske filmproduktioner, som Schenstrøm og Madsen medvirkede i som Fy og Bi for selskaber i Sverige, Østrig, England, Tyskland og Ungarn i årene mellem 1925 og 1937. Palladiums forhandlinger med det pan-europæiske filmkonsortium Westi-Film, hvor Gregory i en periode også var ansat, afdækkes i detaljen. Her var det planlagt, at Fy og Bi skulle tilknyttes, men Starks mellemkomst og Westis kollaps i 1925 satte en stopper for dette. Distributions- og fremvisningsmønstret af film med Fy og Bi i München er det case-baserede omdrejningspunkt for afhandlingens følgende kapitel, hvor duoens udbredelse analyseres gennem en kortlægning af biografernes repertoire i årene mellem 1924-1934. Her opnåede mindst 36 ud af de i alt 41 Fy og Bi-film, der blev produceret i perioden, fremvisning i München. Fy og Bi var faste og genkommende skikkelser på byens biograflærreder. Ikke bare i München, men også i det øvrige Tyskland, hvor deres film blev stemt ind blandt biografejernes største kassesucceser i årlige rundspørger i sidste halvdel af 1920’erne. Endelig afdækkes forhold knyttet til den vidtforgrenede promoveringsindsats af Fy og Bi i form af personlige optrædener, reklamer, facadeudsmykning, merchandise og tie-ins, mens retssager om duoens tyske navneophav og omrejsende Fy og Bi-falsknere understreger, hvordan fænomenet Fy og Bi også blev forsøgt udnyttet i kommercielt øjemed af flere forskellige aktører.
På baggrund af ovenstående undersøgelser af Palladiums vigtigste samarbejdspartnere og disses sammenfiltrede forretningsforhold, udenlandske Fy og Bi-produktioner, den case-baserede udforskning af filmenes distribution og fremvisningsmønster i München, forskelligartede udtryk for markedsføringspraksis og afledte effekter af denne, tydeliggør afhandlingen årsagen til Fy og Bis succes, idet den peger på den danske filmduo som et udpræget transnationalt filmfænomen.
Nøgleord: filmhistorie, Palladium, Fy og Bi, New Cinema History, filmhistoriografi, stumfilm, transnational film, entangled history